Connect with us

Economie

Răsturnare de situație în lupta pentru metroul de Cluj. Câștigătorul a fost exclus

Maria Costea

Published

on

Răsturnare de situație în lupta pentru metroul de Cluj. Câștigătorul a fost exclus


Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis excluderea asocierii SWS Engineering – Systra – Metrans Engineering, a cărei ofertă fusese declarată câștigătoare, din licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate a rețelei clujene de metrou.
Excluderea acesteia face ca asocierea plasată pe locul doi, Metroul SA – Padeco Company Limited (PCL), să devină câștigătoare, conform platformei Club Feroviar. CNSC a admis contestația formulată de Metroul SA în contradictoriu cu municipiul Cluj Napoca.

„Anulează raportul procedurii nr. 554410/ 29.10.2019, în partea ce privește evaluarea ofertei asocierii SWS Engineering – Systra – Metrans Engineering și în partea privind modul de calcul al punctajului acordat ofertei asocierii Metroul SA – PCL, precum și actele subsecvente acestui raport”, prevede decizia CNSC.

Autoritatea contractantă trebuie ca, în termen de 15 zile de la primirea prezentei decizii să excludă din procedura de atribuire oferta asocierii SWS Engineering, conform motivării, să solicite clarificări asocierii Metroul – Padeco și să recalculeze punctajul acordat experților cheie Adrian Vasile Vîlcan și Consuela Cristina Dumitrescu, conform motivării.

Împotriva acesteia se poate formula plângere, în termen de 10 zile lucrătoare de la comunicare, în conformitate cu dispozițiile art. 28 alin. (1) și art. 29 din legea nr. 101/2016. „Deciziile Consiliului privind soluţionarea contestaţiei pot fi atacate de către oricare dintre părţile cauzei, cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 10 zile de la comunicare”, spun prevederile legale indicate în decizia CNSC.

Oferta Metroul – Padeco (Japonia) a fost plasată pe locul doi, fapt pentru care asocierea a depus în 8 noiembrie contestaţie la CNSC. Asocierea a oferit ca preț 29 de milioane de lei, mai mic decât cel declarat câștigător, iar Metroul SA a acuzat şi depunctarea artificială a ofertei lor.

Ultima a acuzat că Primăria Cluj-Napoca avea obligaţia să elimine din licitaţie asocierea declarată drept câştigătoare, întrucât din aceasta face parte chiar firma care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

Acuzație de conflict de interes

În privința ofertei desemnate inițial drept câștigătoare se pare că există și un conflict de interese ce urmează a fi tranșat de CNSC. Asocierea declarată câştigătoare include societatea Metrans, care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

În toamna anului trecut municipalitatea a acordat Metrans, prin atribuire directă, un contract de 100.000 de lei pentru consultanţă chiar pentru realizarea caietului de sarcini al licitaţiei pe care Metrans urma să o câştige un an mai târziu împreună cu partenerii italieni şi francezi.

Metrans are printre acționari pe Ionel Oprea, director tehnic al Metrorex acum câțiva ani, și a fost înființată chiar în anul în care a primit contractul de la Primăria Cluj-Napoca. Celălalt acționar, Radu Gabriel Dumitru, a fost angajat ca manager de proiect al Metroul SA.

Pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan în Cluj-Napoca au fost depuse cinci oferte: asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  Systra (Franța) – Metrans (România); asocierea Explan (România) – Dr. Sauer & Partners (Marea Britanie); asocierea Metroul SA (România) – Padeco ( Japonia); asocierea Eurocerad International (România) – 3TI Progetti (Italia) – Ingegneria Integrata (Italia); Egis Rail (Franța).

Două dintre cele cinci participante, Egis Rail și asocierea Explan – Dr. Sauer and Partners, au fost declarate ca inacceptabile de către comisia de evaluare și respinse din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.

Eliminarea asocierii SWS –  Systra – Metrans face posibilă semnarea contractului de către Primăria Cluj-Napoca cu Metroul – Padeco. Primarul Emil Boc se declarase susținătorul semnării contractului pentru studiul de fezabilitate imediat după pronunțarea CNSC, fără a se mai aștepta decizia unei instanțe de judecată.

Boc spunea că prezentarea situației ca fiind dificilă, din cauza posibilității avute de nemulțumiții la licitație, de a se adresa Curții de Apel, reprezintă o abordare “în manieră dramatică”.

“Haideți să nu dramatizăm ceea ce reprezintă o procedură legală. Ca la examen, primești un rezultat, ai dreptul să faci contestație. Aici este o licitație, s-a anunțat un câștigător, au dreptul cei care au pierdut să facă o contestație, nu e nimic deplasat în asta. Contestația se soluționează între 30 și 60 de zile, potrivit legii, de către CNSC, după care se merge mai departe. Să nu privim în manieră dramatică, ca cpe eva ieșit din comun, este o procedură legală”, a declarat primarul, potrivit ZIUA de CLUJ.

VEZI Boc: “Să nu dramatizăm”

Prevederile legale permit într-adevăr semnarea contractelor după obținerea deciziilor favorabile de la CNSC. Legea nr. 101/2016 – ce  reglementează contestațiile și modul de soluționare a acestora – spune că “autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după comunicarea deciziei CNSC și cu respectarea termenului de așteptare prevăzut pentru încheierea lui”.

Estimarea municipalității: 1 miliard de euro

În cazul în care Curtea de Apel ar pronunța o hotărâre contrară, firma ce ar fi fost îndreptățită să câștige contractul ar urma să primească cota de profit declarată în oferta depusă, de regulă sub 10% din valoarea contractului.

”Metroul este prevăzut din centrul Floreștiului, pe la Vivo. Are 16 km și 16 stații, cam la un km va fi o stație. Se va oprit la Podul IRA, iar de acolo metroul se va conecta cu calea ferată și vei putea merge până unde ai nevoie.

Aproximativ doi ani durează realizarea acestui studiu de prefezabilitate, după care se va trece în faza următoare de a gândi bani europeni, locali, naționali și parteneriat public-privat pentru finanța metroul”, explica Emil Boc, la Napoca FM.

Noul coridor magistral de transport rapid de metrou pe axa vest-centru-est va urmări să deservească mai multe puncte principale de interes: în prima etapă – centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul Vivo, cartierul Mănăștur, centrul și estul municipiului Cluj-Napoca (respectiv zona Aurel Vlaicu / Podul IRA), în a doua etapă – centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.

Pentru metrou sunt propuse 15 stații, pe 16 km (o stație la 1,03 km). Având în vedere importanța Gilăului în zona metropolitană va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între comună și capetele viitoarelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via Autostrada Transilvania – pentru trenul metropolitan).

Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană. Primăria estima că proiectul trenului metropolitan să nu coste mai mult de 75 milioane de euro, iar magistrala de metrou, până la 1 miliard de euro.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

Cluj-Napoca, orașul prețurilor record: 150.000 € pentru un apartament cu două camere — cât 150 de salarii medii!

Alex Campian

Published

on

Panoramă urbană Cluj-Napoca – orașul cu cele mai scumpe apartamente din România

Clujul devine tot mai inaccesibil pentru cumpărătorii de locuințe. Prețul unui apartament cu două camere a atins, în 2025, un nou record istoric: 150.000 de euro, echivalentul a 150 de salarii medii pe economie. Orașul este, de departe, cea mai scumpă zonă rezidențială din România — depășind inclusiv nivelurile din perioada de dinaintea crizei economice din 2008.

Media pe municipiul Cluj-Napoca acum cinci ani era de 1.800 de euro pe metrul pătrat. Acum am depăşit 3.100 de euro pe metrul pătrat”, explică Andrei Szentmiklosy, agent imobiliar local.

O analiză publicată de o platformă imobiliară arată o evoluție spectaculoasă a prețurilor. În 2012, un apartament vechi cu două camere se vindea cu aproximativ 1.000 de euro pe metrul pătrat, nivel care s-a menținut până în 2015. După acel moment, Clujul a intrat într-o perioadă de creștere continuă, accentuată de cererea ridicată, lipsa terenurilor și dezvoltarea economică a orașului.

În 2022, criza materialelor de construcții a impulsionat piața, aducând apartamentele vechi aproape la același nivel cu cele noi – 2.400 euro/mp. În 2025, pragul a fost depășit: 3.222 euro/mp, prețuri efectiv plătite, nu doar cerute.

📈 Dublare a prețurilor în cinci ani

În ultimii cinci ani, prețurile locuințelor din Cluj-Napoca s-au dublat. În 2020, un apartament cu două camere putea fi cumpărat cu 100.000 de euro; astăzi, aceeași proprietate costă dublu.

Nici chiriile nu au rămas în urmă. Față de 2020, ele au crescut cu aproximativ 250 de euro lunar, o povară tot mai mare pentru tinerii profesioniști și studenți.

🏗️ Oferta redusă și terenul limitat – cauze majore

Clujul este un oraș înconjurat de dealuri, cu teren disponibil limitat, ceea ce reduce semnificativ oferta de spațiu pentru construcții noi. „Oferta este mai mică decât cererea. Pe termen lung, acest dezechilibru va menține prețurile sus”, subliniază Sorin Sucală, consultant imobiliar.

Mai mult, Cluj-Napoca nu are concurență regională pe o rază de 250 de kilometri, fiind centrul principal al Transilvaniei în plan economic, universitar și medical. „Clujul beneficiază de un brand puternic de oraș. Oamenii sunt mândri că locuiesc aici și vor să investească în el”, completează Iulian Berghian, CEO al unei companii imobiliare.

💶 Zonele de top: lângă centrele comerciale și în cartierele vechi

Cele mai scumpe apartamente sunt în zonele din apropierea centrelor comerciale. În blocurile comuniste renovate, prețurile ajung la 3.600 euro/mp pentru locuințe finisate și mobilate. În complexele noi de lux, situate chiar vizavi de mall-uri, se atinge pragul de 5.000 euro/mp, chiar și pentru apartamente semifinisate.

În aceste condiții, un apartament modern cu două camere într-o zonă premium poate depăși 420.000 de euro.

Clujul a devenit astfel un exemplu al paradoxului urban românesc: un oraș cu o calitate a vieții ridicată, dar unde locuințele devin un lux accesibil doar pentru puțini.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Tranzacție bombă pe piața lactatelor! Napolact, vândut pentru 76 de milioane de dolari – afacerea așteaptă avizul Consiliului Concurenței!

Alex Campian

Published

on

Napolact vândut grupului Bonafarm pentru 76 milioane dolari – tranzacție în analiză la Consiliul Concurenței

Lovitură de proporții în industria lactatelor din România! Celebrul brand Napolact, simbol al Ardealului, ar putea trece în mâinile ungurilor de la Bonafarm, pentru suma uriașă de 76 de milioane de dolari. Tranzacția, una dintre cele mai mari din prima parte a anului, așteaptă acum aprobarea Consiliului Concurenței. Deputatul Sebastian Burduja avertizează: „Napolact nu este doar o companie, ci un activ strategic pentru România!”.

Gigantul ungar Bonafarm, controlat de miliardarul Sándor Csányi, a semnat deja acordul cu olandezii de la FrieslandCampina pentru preluarea brandului Napolact și a fabricilor din Cluj-Napoca și Târgu-Mureș.

Tranzacția momentului în România! Grupul olandez FrieslandCampina, proprietarul brandului Napolact, a ajuns la un acord pentru vânzarea afacerii către grupul ungar Bonafarm, cunoscut pentru marca de lactate Sole-Mizo.

Potrivit companiei de consultanță EY, valoarea tranzacției se ridică la 76 de milioane de dolari, ceea ce o plasează pe locul trei în topul celor mai importante vânzări din prima parte a anului 2025.

Afacerile din sectorul lactatelor au devenit un câmp de luptă între marile corporații străine, iar această preluare are potențialul de a schimba echilibrul de putere din piață.

Totuși, Consiliul Concurenței trebuie să aprobe oficial mutarea. Între timp, deputatul Sebastian Burduja avertizează că Napolact „nu este doar o companie, ci un simbol și un activ strategic pentru economia agroalimentară națională”.

Bonafarm, condus de cel mai bogat om din Ungaria, Sándor Csányi, operează deja în România din 2008 prin Sole-Mizo. Grupul are un sistem integrat de producție – de la agricultură și zootehnie, până la procesare de lapte, carne și vinuri.

În 2024, FrieslandCampina România a avut o cifră de afaceri de 588 milioane lei, dar și pierderi de 29 milioane lei, conform datelor Ministerului de Finanțe. Compania are peste 400 de angajați și este al cincilea jucător din piață, după Albalact, Danone, Olympus și Hochland.

Napolact, însă, rămâne unul dintre cele mai iubite branduri românești din domeniul lactatelor – un nume sinonim cu gustul autentic al Ardealului.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Bosch concediază 13.000 de angajați până în 2030. Restructurări și în România

Alex Campian

Published

on

Bosch anunță concedieri masive – 13.000 de locuri de muncă vor fi desființate în Germania până în 2030

Grupul german Bosch, lider mondial în producția de componente auto, a anunțat oficial un amplu plan de restructurare prin care va desființa circa 13.000 de locuri de muncă în divizia Mobility din Germania, până la sfârșitul anului 2030.

Măsura vine pe fondul scăderii cererii pentru componente auto tradiționale, al presiunii concurențiale și al transformărilor tehnologice care impun adaptări majore.

„Trebuie să lucrăm de urgență la competitivitatea noastră și să reducem costurile în mod durabil. Este un pas foarte dureros, dar necesar”, a declarat Stefan Grosch, directorul de resurse umane al Bosch.

Pierderi de miliarde și folosirea inteligenței artificiale

Bosch estimează un deficit anual de 2,5 miliarde de euro la divizia Mobility, pe care intenționează să îl acopere prin reduceri masive de costuri. Printre măsurile vizate se află:

  • disponibilizări etapizate,

  • eficientizarea logisticii și a lanțului de aprovizionare,

  • reducerea cheltuielilor cu materiale și echipamente,

  • scăderea investițiilor în clădiri și facilități,

  • integrarea inteligenței artificiale pentru creșterea productivității.

Zonele cele mai afectate vor fi departamentele Power Solutions și Electrified Motion, dar și funcțiunile corporative, de vânzări, administrare și producție, în locații precum Stuttgart-Feuerbach, Schwieberdingen, Waiblingen, Bühl și Homburg.

În ciuda concedierilor, conducerea Bosch afirmă că Germania va rămâne un centru important de producție pentru grup.

Reacția sindicatelor

Sindicatele și reprezentanții angajaților critică planul de restructurare. Frank Sell, președintele consiliului lucrătorilor la Bosch Mobility, a transmis că nu va accepta concedierile „în forma actuală” fără negocieri și garanții pentru angajați.

Compania a precizat că va încerca să facă schimbările cât mai „acceptabile social” și să colaboreze cu reprezentanții angajaților.

Concedieri și în România

Valul restructurărilor ajunge și în România. Compania Ductil din Buzău, parte a grupului american Lincoln Electric, a anunțat concedierea a 35 de angajați din cei 476. Decizia a fost justificată prin contextul economic internațional dificil, inflația ridicată și problemele locale din industrie.

Ductil, cu o tradiție de peste 55 de ani în producția de materiale pentru sudură, rămâne un furnizor important, dar afectat de tendințele negative din piață.

În paralel, România se confruntă cu o creștere a ratei șomajului la aproape 6%, iar numărul locurilor de muncă vacante a scăzut la doar 0,6% în primul trimestru din 2025 – cel mai mic procent din Uniunea Europeană.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom