Connect with us

Economie

Răsturnare de situație în lupta pentru metroul de Cluj. Câștigătorul a fost exclus

Maria Costea

Published

on

Răsturnare de situație în lupta pentru metroul de Cluj. Câștigătorul a fost exclus


Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis excluderea asocierii SWS Engineering – Systra – Metrans Engineering, a cărei ofertă fusese declarată câștigătoare, din licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate a rețelei clujene de metrou.
Excluderea acesteia face ca asocierea plasată pe locul doi, Metroul SA – Padeco Company Limited (PCL), să devină câștigătoare, conform platformei Club Feroviar. CNSC a admis contestația formulată de Metroul SA în contradictoriu cu municipiul Cluj Napoca.

„Anulează raportul procedurii nr. 554410/ 29.10.2019, în partea ce privește evaluarea ofertei asocierii SWS Engineering – Systra – Metrans Engineering și în partea privind modul de calcul al punctajului acordat ofertei asocierii Metroul SA – PCL, precum și actele subsecvente acestui raport”, prevede decizia CNSC.

Autoritatea contractantă trebuie ca, în termen de 15 zile de la primirea prezentei decizii să excludă din procedura de atribuire oferta asocierii SWS Engineering, conform motivării, să solicite clarificări asocierii Metroul – Padeco și să recalculeze punctajul acordat experților cheie Adrian Vasile Vîlcan și Consuela Cristina Dumitrescu, conform motivării.

Împotriva acesteia se poate formula plângere, în termen de 10 zile lucrătoare de la comunicare, în conformitate cu dispozițiile art. 28 alin. (1) și art. 29 din legea nr. 101/2016. „Deciziile Consiliului privind soluţionarea contestaţiei pot fi atacate de către oricare dintre părţile cauzei, cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 10 zile de la comunicare”, spun prevederile legale indicate în decizia CNSC.

Oferta Metroul – Padeco (Japonia) a fost plasată pe locul doi, fapt pentru care asocierea a depus în 8 noiembrie contestaţie la CNSC. Asocierea a oferit ca preț 29 de milioane de lei, mai mic decât cel declarat câștigător, iar Metroul SA a acuzat şi depunctarea artificială a ofertei lor.

Ultima a acuzat că Primăria Cluj-Napoca avea obligaţia să elimine din licitaţie asocierea declarată drept câştigătoare, întrucât din aceasta face parte chiar firma care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

Acuzație de conflict de interes

În privința ofertei desemnate inițial drept câștigătoare se pare că există și un conflict de interese ce urmează a fi tranșat de CNSC. Asocierea declarată câştigătoare include societatea Metrans, care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

În toamna anului trecut municipalitatea a acordat Metrans, prin atribuire directă, un contract de 100.000 de lei pentru consultanţă chiar pentru realizarea caietului de sarcini al licitaţiei pe care Metrans urma să o câştige un an mai târziu împreună cu partenerii italieni şi francezi.

Metrans are printre acționari pe Ionel Oprea, director tehnic al Metrorex acum câțiva ani, și a fost înființată chiar în anul în care a primit contractul de la Primăria Cluj-Napoca. Celălalt acționar, Radu Gabriel Dumitru, a fost angajat ca manager de proiect al Metroul SA.

Pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan în Cluj-Napoca au fost depuse cinci oferte: asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  Systra (Franța) – Metrans (România); asocierea Explan (România) – Dr. Sauer & Partners (Marea Britanie); asocierea Metroul SA (România) – Padeco ( Japonia); asocierea Eurocerad International (România) – 3TI Progetti (Italia) – Ingegneria Integrata (Italia); Egis Rail (Franța).

Două dintre cele cinci participante, Egis Rail și asocierea Explan – Dr. Sauer and Partners, au fost declarate ca inacceptabile de către comisia de evaluare și respinse din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.

Eliminarea asocierii SWS –  Systra – Metrans face posibilă semnarea contractului de către Primăria Cluj-Napoca cu Metroul – Padeco. Primarul Emil Boc se declarase susținătorul semnării contractului pentru studiul de fezabilitate imediat după pronunțarea CNSC, fără a se mai aștepta decizia unei instanțe de judecată.

Boc spunea că prezentarea situației ca fiind dificilă, din cauza posibilității avute de nemulțumiții la licitație, de a se adresa Curții de Apel, reprezintă o abordare “în manieră dramatică”.

“Haideți să nu dramatizăm ceea ce reprezintă o procedură legală. Ca la examen, primești un rezultat, ai dreptul să faci contestație. Aici este o licitație, s-a anunțat un câștigător, au dreptul cei care au pierdut să facă o contestație, nu e nimic deplasat în asta. Contestația se soluționează între 30 și 60 de zile, potrivit legii, de către CNSC, după care se merge mai departe. Să nu privim în manieră dramatică, ca cpe eva ieșit din comun, este o procedură legală”, a declarat primarul, potrivit ZIUA de CLUJ.

VEZI Boc: “Să nu dramatizăm”

Prevederile legale permit într-adevăr semnarea contractelor după obținerea deciziilor favorabile de la CNSC. Legea nr. 101/2016 – ce  reglementează contestațiile și modul de soluționare a acestora – spune că “autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după comunicarea deciziei CNSC și cu respectarea termenului de așteptare prevăzut pentru încheierea lui”.

Estimarea municipalității: 1 miliard de euro

În cazul în care Curtea de Apel ar pronunța o hotărâre contrară, firma ce ar fi fost îndreptățită să câștige contractul ar urma să primească cota de profit declarată în oferta depusă, de regulă sub 10% din valoarea contractului.

”Metroul este prevăzut din centrul Floreștiului, pe la Vivo. Are 16 km și 16 stații, cam la un km va fi o stație. Se va oprit la Podul IRA, iar de acolo metroul se va conecta cu calea ferată și vei putea merge până unde ai nevoie.

Aproximativ doi ani durează realizarea acestui studiu de prefezabilitate, după care se va trece în faza următoare de a gândi bani europeni, locali, naționali și parteneriat public-privat pentru finanța metroul”, explica Emil Boc, la Napoca FM.

Noul coridor magistral de transport rapid de metrou pe axa vest-centru-est va urmări să deservească mai multe puncte principale de interes: în prima etapă – centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul Vivo, cartierul Mănăștur, centrul și estul municipiului Cluj-Napoca (respectiv zona Aurel Vlaicu / Podul IRA), în a doua etapă – centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.

Pentru metrou sunt propuse 15 stații, pe 16 km (o stație la 1,03 km). Având în vedere importanța Gilăului în zona metropolitană va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între comună și capetele viitoarelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via Autostrada Transilvania – pentru trenul metropolitan).

Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană. Primăria estima că proiectul trenului metropolitan să nu coste mai mult de 75 milioane de euro, iar magistrala de metrou, până la 1 miliard de euro.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Economie

25 de Ani de Povești Urbane cu IULIUS – Cum s-au Transformat Orașele în Scene pline de noi Experiențe

Alex Campian

Published

on

Acum 25 de ani, la Iași se deschidea primul mall din afara Capitalei. Era începutul unei povești care avea să schimbe felul în care oamenii se întâlnesc, se distrează și creează amintiri. Astăzi, rețeaua IULIUS înseamnă opt proiecte regionale, peste 1.000 de branduri, 320.000 mp de retail și mai mult de 73 de milioane de vizite anual. Dar dincolo de cifre, IULIUS înseamnă viață urbană, cultură, artă și emoție.

De la Shopping la Comunitate

Palas Iași, Iulius Town Timișoara, Iulius Mall Cluj și Suceava nu sunt doar centre comerciale – sunt locuri care prind viață: grădini care vibrează sub ritmul orchestrelor vara, patinoare pline iarna, scene de festival, piețe cu târguri de Crăciun, săli unde arta imersivă se întâlnește cu tehnologia. Aici, fiecare vizită devine o experiență: un concert ascultat sub stele, o expoziție care îți aprinde curiozitatea, o seară de film în aer liber cu prietenii.

Evenimente Care Rămân în Istorie

În Iași, Romanian Creative Week, Campionatul Mondial de eSports și concertele „Cei trei tenori ieșeni” sunt deja repere culturale. La Timișoara, Timișoara Fashion Week și Check Art Festival adună comunitatea în grădinile Iulius Town. În Cluj, Movie Nights și Transylvania Coffee Fest au devenit tradiții urbane, iar la Suceava, festivalurile caritabile și târgurile „Produs în Bucovina” scriu povești locale.

Privind Spre Următorul Capitol

„Experiențele sunt parte din semnătura noastră”, spune Roxana Cruceanu, Group Event Manager IULIUS. „Nu ne dorim doar vizitatori, ci oameni care se întorc pentru că aici trăiesc momente cu adevărat speciale.” Iar povestea continuă: RIVUS, viitorul proiect din Cluj, va aduce primul centru de arte performative din oraș și noi spații dedicate culturii și comunității.

Ce Urmează în Rețeaua IULIUS

În această toamnă, grădinile și mall-urile IULIUS vor găzdui concerte multisenzoriale, expoziții de dinozauri și artă interactivă, festivaluri culinare, ateliere pentru copii și seri de film în aer liber în Iași, Timișoara, Cluj și Suceava.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

Vinci Energies intră puternic în Cluj: preia EnergoBit într-o tranzacție estimată la peste 100 milioane euro

Alex Campian

Published

on

Logo-urile Vinci Energies și EnergoBit, simbolizând o tranzacție de peste 100 milioane euro

Clujul devine epicentrul unei tranzacții majore din sectorul energetic: grupul francez Vinci Energies, cu o prezență globală în peste 50 de țări, va prelua compania românească EnergoBit, unul dintre liderii locali în infrastructură electrică. Valoarea acordului depășește 100 milioane euro și marchează un moment-cheie pentru industria energetică românească.


Vinci face o mutare strategică în România

Grupul Vinci Energies, parte a colosului VINCI S.A. – cu o capitalizare bursieră de peste 71 miliarde euro – și-a anunțat oficial intrarea în acționariatul EnergoBit, companie cu sediul central în Cluj-Napoca.

Tranzacția este supusă aprobării autorităților de reglementare și reprezintă o extindere majoră pe piața din Europa de Est, unde Vinci vizează consolidarea rețelelor sale de infrastructură energetică, prin brandul Omexom.


EnergoBit – un actor local cu greutate

Fondată în 1990 de Ștefan Gadola, Peter Pal și Ioan Socea, EnergoBit s-a remarcat prin proiecte strategice în domeniul energetic, de la stații electrice și linii aeriene de transport, până la sisteme de automatizare și monitorizare a rețelelor electrice.

În 2024, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 100 milioane euro și are 825 de angajați în 8 locații din România. În plus, dispune de un atelier specializat în producția de echipamente electrice de medie tensiune – un activ valoros în contextul tranziției energetice.


România, o piață-cheie în planurile Vinci

Prin această preluare, Vinci Energies își dublează practic capacitatea operațională din România, unde este prezentă din 2007 și deține aproximativ 1.500 de angajați. În 2024, veniturile locale ale grupului au depășit 200 milioane euro, dintre care 150 milioane generate de divizia Energies și 50 milioane de Vinci Construction.

Reprezentanții grupului afirmă că România se află „într-un moment critic” pentru dezvoltarea infrastructurii energetice, în contextul investițiilor în energie regenerabilă și digitalizare. Achiziția EnergoBit vine ca un răspuns strategic la aceste nevoi.


Ce urmează pentru piața energetică din România?

Intrarea Vinci Energies în acționariatul EnergoBit poate accelera profesionalizarea și standardizarea pieței, aducând know-how european și investiții în tehnologii moderne. Companiile de distribuție, investitorii în energie regenerabilă și marii consumatori ar putea beneficia de proiecte mai rapide, integrate și sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Economie

🔴 Plafonarea tarifelor RCA expiră la 1 iulie. Vin scumpiri! Șoferii tineri, printre cei mai afectați

Alex Campian

Published

on

Începând cu 1 iulie 2025, șoferii din România vor plăti mai mult pentru polițele RCA, odată cu expirarea oficială a plafonării tarifelor. Măsura aflată în vigoare de peste doi ani nu va mai fi prelungită, ceea ce deschide calea pentru o nouă serie de ajustări de prețuri în piața asigurărilor auto.

📈 Plafonarea tarifelor RCA a fost introdusă în primăvara lui 2023, după colapsul companiei Euroins – lider al pieței RCA la acel moment. Guvernul a decis atunci ca prețurile să fie înghețate la nivelul tarifelor practicate de asigurători la data de 28 februarie 2023.

🔄 Deși din ianuarie 2024 s-a permis o creștere moderată a tarifelor cu până la 6,8%, ajustarea a fost raportată strict la rata inflației.


❗ Ce urmează după 1 iulie?

Potrivit Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), nu se așteaptă scumpiri spectaculoase, dar vor exista ajustări punctuale în funcție de categoria de risc și segmentul de șoferi. Practic, firmele de asigurare vor avea mână liberă pentru a recalibra prețurile.

„Salturi mari sunt excluse, dar vor exista ajustări justificate de inflația daunelor și necesitatea menținerii rentabilității companiilor”, a declarat Sorin Mititelu, vicepreședinte ASF, pentru Economica.net.

ASF susține că piața dă semne de stabilizare, iar concurența crescută ar putea tempera scumpirile. Mai mult, se ia în calcul inclusiv posibilitatea unor ieftiniri pentru anumite categorii de asigurați.


⚠️ Cine va plăti cel mai mult?

Cele mai vulnerabile categorii în fața scumpirilor sunt:

  • Șoferii sub 30 de ani

  • Autoturismele cu motoare puternice

  • Camioanele de peste 16 tone (unde frecvența și severitatea daunelor sunt ridicate)

Aceste segmente au înregistrat rate de daunalitate peste medie, iar companiile de asigurare vor ajusta tarifele în consecință.


💥 Impactul pe termen lung

În paralel cu expirarea plafonării RCA, și plafonarea prețurilor la energie va lua sfârșit la 1 iulie. Așadar, românii s-ar putea confrunta cu un val generalizat de scumpiri, care va afecta lanțul de producție, distribuție și prețurile din coșul zilnic de consum.


Concluzie:

📌 Plafonarea tarifelor RCA dispare, iar șoferii – mai ales tinerii – trebuie să se aștepte la polițe mai scumpe. Firmele de asigurare vor recalcula prețurile în funcție de risc și performanța financiară, într-o piață care se dorește stabilizată, dar care încă e volatilă.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom