Connect with us

Economie

Răsturnare de situație în lupta pentru metroul de Cluj. Câștigătorul a fost exclus

Published

on

Răsturnare de situație în lupta pentru metroul de Cluj. Câștigătorul a fost exclus


Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a decis excluderea asocierii SWS Engineering – Systra – Metrans Engineering, a cărei ofertă fusese declarată câștigătoare, din licitația pentru elaborarea studiului de fezabilitate a rețelei clujene de metrou.
Excluderea acesteia face ca asocierea plasată pe locul doi, Metroul SA – Padeco Company Limited (PCL), să devină câștigătoare, conform platformei Club Feroviar. CNSC a admis contestația formulată de Metroul SA în contradictoriu cu municipiul Cluj Napoca.

„Anulează raportul procedurii nr. 554410/ 29.10.2019, în partea ce privește evaluarea ofertei asocierii SWS Engineering – Systra – Metrans Engineering și în partea privind modul de calcul al punctajului acordat ofertei asocierii Metroul SA – PCL, precum și actele subsecvente acestui raport”, prevede decizia CNSC.

Autoritatea contractantă trebuie ca, în termen de 15 zile de la primirea prezentei decizii să excludă din procedura de atribuire oferta asocierii SWS Engineering, conform motivării, să solicite clarificări asocierii Metroul – Padeco și să recalculeze punctajul acordat experților cheie Adrian Vasile Vîlcan și Consuela Cristina Dumitrescu, conform motivării.

Împotriva acesteia se poate formula plângere, în termen de 10 zile lucrătoare de la comunicare, în conformitate cu dispozițiile art. 28 alin. (1) și art. 29 din legea nr. 101/2016. „Deciziile Consiliului privind soluţionarea contestaţiei pot fi atacate de către oricare dintre părţile cauzei, cu plângere la instanţa de judecată competentă, atât pentru motive de nelegalitate, cât şi de netemeinicie, în termen de 10 zile de la comunicare”, spun prevederile legale indicate în decizia CNSC.

Oferta Metroul – Padeco (Japonia) a fost plasată pe locul doi, fapt pentru care asocierea a depus în 8 noiembrie contestaţie la CNSC. Asocierea a oferit ca preț 29 de milioane de lei, mai mic decât cel declarat câștigător, iar Metroul SA a acuzat şi depunctarea artificială a ofertei lor.

Ultima a acuzat că Primăria Cluj-Napoca avea obligaţia să elimine din licitaţie asocierea declarată drept câştigătoare, întrucât din aceasta face parte chiar firma care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

Acuzație de conflict de interes

În privința ofertei desemnate inițial drept câștigătoare se pare că există și un conflict de interese ce urmează a fi tranșat de CNSC. Asocierea declarată câştigătoare include societatea Metrans, care a oferit consultanţă pentru elaborarea documentaţiei.

În toamna anului trecut municipalitatea a acordat Metrans, prin atribuire directă, un contract de 100.000 de lei pentru consultanţă chiar pentru realizarea caietului de sarcini al licitaţiei pe care Metrans urma să o câştige un an mai târziu împreună cu partenerii italieni şi francezi.

Metrans are printre acționari pe Ionel Oprea, director tehnic al Metrorex acum câțiva ani, și a fost înființată chiar în anul în care a primit contractul de la Primăria Cluj-Napoca. Celălalt acționar, Radu Gabriel Dumitru, a fost angajat ca manager de proiect al Metroul SA.

Pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru metrou și tren metropolitan în Cluj-Napoca au fost depuse cinci oferte: asocierea SWS Engineering Spa (Italia) –  Systra (Franța) – Metrans (România); asocierea Explan (România) – Dr. Sauer & Partners (Marea Britanie); asocierea Metroul SA (România) – Padeco ( Japonia); asocierea Eurocerad International (România) – 3TI Progetti (Italia) – Ingegneria Integrata (Italia); Egis Rail (Franța).

Două dintre cele cinci participante, Egis Rail și asocierea Explan – Dr. Sauer and Partners, au fost declarate ca inacceptabile de către comisia de evaluare și respinse din cauza neîndeplinirii cerințele de calificare solicitate în documentația de atribuire.

Eliminarea asocierii SWS –  Systra – Metrans face posibilă semnarea contractului de către Primăria Cluj-Napoca cu Metroul – Padeco. Primarul Emil Boc se declarase susținătorul semnării contractului pentru studiul de fezabilitate imediat după pronunțarea CNSC, fără a se mai aștepta decizia unei instanțe de judecată.

Boc spunea că prezentarea situației ca fiind dificilă, din cauza posibilității avute de nemulțumiții la licitație, de a se adresa Curții de Apel, reprezintă o abordare “în manieră dramatică”.

“Haideți să nu dramatizăm ceea ce reprezintă o procedură legală. Ca la examen, primești un rezultat, ai dreptul să faci contestație. Aici este o licitație, s-a anunțat un câștigător, au dreptul cei care au pierdut să facă o contestație, nu e nimic deplasat în asta. Contestația se soluționează între 30 și 60 de zile, potrivit legii, de către CNSC, după care se merge mai departe. Să nu privim în manieră dramatică, ca cpe eva ieșit din comun, este o procedură legală”, a declarat primarul, potrivit ZIUA de CLUJ.

VEZI Boc: “Să nu dramatizăm”

Prevederile legale permit într-adevăr semnarea contractelor după obținerea deciziilor favorabile de la CNSC. Legea nr. 101/2016 – ce  reglementează contestațiile și modul de soluționare a acestora – spune că “autoritatea contractantă are dreptul de a încheia contractul numai după comunicarea deciziei CNSC și cu respectarea termenului de așteptare prevăzut pentru încheierea lui”.

Estimarea municipalității: 1 miliard de euro

În cazul în care Curtea de Apel ar pronunța o hotărâre contrară, firma ce ar fi fost îndreptățită să câștige contractul ar urma să primească cota de profit declarată în oferta depusă, de regulă sub 10% din valoarea contractului.

”Metroul este prevăzut din centrul Floreștiului, pe la Vivo. Are 16 km și 16 stații, cam la un km va fi o stație. Se va oprit la Podul IRA, iar de acolo metroul se va conecta cu calea ferată și vei putea merge până unde ai nevoie.

Aproximativ doi ani durează realizarea acestui studiu de prefezabilitate, după care se va trece în faza următoare de a gândi bani europeni, locali, naționali și parteneriat public-privat pentru finanța metroul”, explica Emil Boc, la Napoca FM.

Noul coridor magistral de transport rapid de metrou pe axa vest-centru-est va urmări să deservească mai multe puncte principale de interes: în prima etapă – centrul zonei de sud a comunei Florești, viitorul spital regional de urgență, centrul Vivo, cartierul Mănăștur, centrul și estul municipiului Cluj-Napoca (respectiv zona Aurel Vlaicu / Podul IRA), în a doua etapă – centrul zonei de sud a comunei Florești și comuna Gilău.

Pentru metrou sunt propuse 15 stații, pe 16 km (o stație la 1,03 km). Având în vedere importanța Gilăului în zona metropolitană va fi studiată cu prioritate asigurarea de legături de autobuz între comună și capetele viitoarelor sisteme de transport rapid (la Florești pentru metrou, respectiv la Nădășel – via Autostrada Transilvania – pentru trenul metropolitan).

Astfel, se va studia cu prioritate introducerea liniilor de autobuz care să alimenteze stațiile din rețeaua rapidă metropolitană. Primăria estima că proiectul trenului metropolitan să nu coste mai mult de 75 milioane de euro, iar magistrala de metrou, până la 1 miliard de euro.

Source link

Facebook Comments Box

Economie

Fabrica SC Clujana SA a scăpat de insolvență

Published

on

Renumita fabrică de încălțăminte Clujana a ieșit din insolvență.

Clujana SA, societate în cadrul căreia Consiliul Județean (CJ) Cluj deține calitatea de acționar majoritar, a primit din partea Tribunalului Specializat Cluj decizia favorabilă privind închiderea procedurii generale a insolvenței și reinserția societății în activitatea economică.

„Decizia instanței survine unui efort concertat depus atât de către Consiliul Județean Cluj, în calitate de acționar și creditor, cât și de către societatea Clujana care, pe parcursul ultimelor luni, au reușit să ducă la îndeplinire măsurile stabilite în baza planului de reorganizare realizat de administratorul judiciar și aprobat de adunarea generală a creditorilor”, se arată într-un comunicat remis de forul județean.

De-a lungul anilor, societatea a acumulat datorii de peste 13 milioane de lei și a intrat în insolvenţă. Cu toate acestea, Clujana a reușit să deschidă două magazine proprii în Cluj-Napoca, comercializând produsele sale și în alte municipii reședință de județ, precum Oradea, Bistrița sau Sibiu. Tot în aceeași perioadă, Clujana SA a lansat și magazinul online propriu.

CLUJANA SE PREGĂTEȘTE DE O „REVIGORARE” PE PIAȚĂ

„Odată cu ieșirea din insolvență, una dintre cele mai renumite și de tradiție fabrici de încălțăminte românești este pregătită să concureze din nou, de la egal la egal, cu celelalte companii de profil de pe piață, nemaifiind supusă rigorilor legii insolvenței. La această salvare a brandului clujean o contribuție semnificativă a avut-o inclusiv sprijinul acordat de acționarul majoritar, Consiliul Județean Cluj”, se mândrește președintele CJ Cluj, Alin Tișe.

După ieșirea din insolvență, conducerea companiei va fi preluată de către Consiliul de Administrație al Clujana SA, care va numi o conducere executivă. Astfel, deciziile strategice ale fabricii nu vor mai trebui să treacă prin filtrul administratorului judiciar, al creditorilor și al judecătorului-sindic, fapt ce „creează premisele implementării unei strategii care să ducă la consolidarea companiei și la creșterea în piață a brandului Clujana”, susțin reprezentanții CJ Cluj.

Vă reamintim că, în perioada 2 aprilie – 15 mai 2019, Curtea de Conturi a realizat un audit la SC Clujana SA, descoperind prejudicii de 151.000 lei și abateri financiar contabile de 100.000 lei. Potrivit raportului Curții de Conturi, conducerea Clujana a luat măsuri privind avansurile salariale, s-au calculat penalitățile de întârziere și s-a procedat la încasarea acestora.

CITEȘTE ȘI: Ce bine e să lucrezi la stat! Salarii și benzină decontate „cu japca” la falimentara Clujana, medici plătiți regește, dar ilegal!

Source Link

Facebook Comments Box
Continue Reading

Economie

Ludovic Orban: NU avem bani pentru dublarea alocațiilor, dar sunt poentru mahrarea pensiilor

Published

on

Premierul Ludovic Orban a anunțat că nu există suficienți bani în buget pentru dublarea alocațiilor, dar sunt suficienți bani pentru majorarea pensiilor.

Alocațiile pentru copii au fost mărite în baza unui legi a PNL, în funcție de rata inflației. Pentru majorarea alocațiilor, impactul bugetar este de peste 6 miliarde de euro. Nu avem bani ăștia. Am intrat în procedură de deficit excesiv. Deși avem în luna ianuarie un plus de colectare de 300 de milioane, trebuie să-l vedem consolidat, să vedem care e evoluția economică, prognozele de creștere. Înainte de rectificarea bugetara, MF trebuie să prezintă un raport privind creșterea. Ce pot să garantez e că suntem responsabili”, a declarat Ludovic Orban, la Gândul LIVE.

Orban a făcut acest anunț îngrijorat de eventuala majorare a alocațiilor decisă de Parlament. 

În acest moment, dublarea alocațiilor este în mâinile deputaților, după ce senatorii au respins amânarea termenului de majorare. Cabinetul Orban I a emis o OUG de amânare a dublării alocațiilor pentru copii până la 1 august acest an.

În schimb, Orban a precizat că pensiile cu siguranță se vor majora, însă nu a spus și cu ce procent.

Vom crește pensiile. Nu vă pot spune acum 100% ce va fi. Să vedem bugetul de la CAS și CASS. Trebuie să facem prognozele și în funcție de creșterea economică din următorii 3 ani, vom vedea. Dar, cu siguranță, vor fi mărite”, a precizat premierul.

Nu există în momentul de față niciun risc legat de plata pensiilor și salariilor. Noi am prevăzut în buget sumele pentru creșterea pensiilor, dar urmărim cu mare atenție evoluția încasărilor. Vom crește pensiile cu siguranță, nu există niciun dubiu, în conformitate cu legea în vigoare”, a mai spus acesta.

Source Link

Facebook Comments Box
Continue Reading

Economie

În Cluj-Napoca, prețul locuințelor va crește în 2020. Cine cumpără și din ce bani

Published

on

Agenții imobiliari atrag atenția că, în 2020, preţul locuinţelor va continua să crească.

În Cluj-Napoca, de la 1.450 de euro pe metrul pătrat, cei care-şi caută locuinţe au ajuns să plătească în medie şi 1.700 de euro, în București preţul mediu a crescut de la 1.382 de euro, la 1.413 euro.

Din august, la noi (în Cluj-Napoca -n.r.) au crescut gradual, dacă media era undeva la 1.450 de euro metrul pătrat atunci, acum suntem undeva spre 1.700 şi credem că dacă lucrurile vor ţine tot aşa, va creşte. Faptul că dobânzile bancare nu te încurajează să îţi ţii banii pe care îi ai, ci să îi investeşti este un impuls pentru piaţă şi este motivul pentru care mulţi oameni cumpără ca să fie banii investiţi şi să genereze valoare. Chiria întotdeauna va fi mai mare decât dobânda pe care o încasează ei pentru suma respectivă de bani, iar banii investiţi nu sunt pierduţi văzând cât costă activele în Cluj. Am vândut în ultimele trei luni 70 şi mai avem 18 apartamente. O categorie mare sunt investitorii care au bani lichizi şi pot să genereze mai mulţi bani cu ei, iar cealaltă categorie sunt tinerii proaspeţi căsătoriţi, tinerii profesionişti din noile industrii. Acestea sunt cele două categorii de cumpărători”, a declarat Vlad Buzoianu, dezvoltator imobiliar.

Vor creşte preţul apartamentelor din Cluj în 2020. Îmi doresc să crească nu mai mult decât veniturile populaţiei şi nu mai mult decât ritmul normal al economiei, să nu ajungem într-o zonă de bulă. În continuare, Clujul este cel mai scump oraş din România, avem un preţ mediu raportat la ultimul trimestru din 2019 de peste 1.500 de euro, în medie, pe când în Bucureşti, avem 1.300 pe metru. Acest lucru este datorat cererii foarte mari care există în Cluj, mai mare decât în Bucureşti“, a spus Adrian Vasiu, agent imobiliar.

Analiștii nu cred că ce vedem acum în piață se compară cu ceea ce s-a întâmplat în 2008, an după care a urmat criza.

În zona imobiliară atât în ţară cât mai ales în zona Clujului presiunea din partea cererii este una ridicată. De asemenea, evoluţiile economice, conjunctura economică pozitivă din ultima perioadă, tradusă în creşteri salariale, creşteri de venituri, în creditare mai facilă, face de asemenea ca preţul să crească. Putem spune că fenomenul nu este unul negativ, este unul pozitiv în general. De asemenea comparând cu fenomenul de dinainte de 2008, constatăm că dinamica sau ritmul de creştere al salariilor este mai ridicat în acest moment faţă de atunci în comparaţie cu ritmul de creştere al preţurilor. Din acest punct de vedere accesul la piaţa imobiliară este unul mai facil ca acum 10-12 ani“, a declarat Liviu Deceanu, economist, citat de Mediafax.

Source Link

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite

Copyright © 2020 iLoveYouCluj. Webdesign & Marketing - iPublicitate