Connect with us

Administratie

Autostrada Transilvania: După Finalizarea Lucrărilor, Clujul la Doar 45 de Minute de Zalău

Dani Muresan

Published

on

Cluj-Napoca și Zalău se pregătesc să facă un pas semnificativ spre o conectivitate mai rapidă și eficientă, odată cu deschiderea celor două loturi lipsă ale Autostrăzii Transilvania. Primarul Emil Boc anunță că timpul de călătorie între cele două orașe va fi redus cu jumătate, permițând clujenilor să ajungă în Sălaj în doar 45 de minute.

După ce terminăm autostrada, până la Sălaj vei face 45 de minute. Vei fi într-o zonă în care inclusiv județul limitrof va fi unul aproape ca arie de dezvoltare și ca arie de mobilitate. De aceea am pus accent pentru finanțarea în continuare a Autostrăzii Transilvania și finalizarea lucrărilor de la Sălaj,” a subliniat primarul Emil Boc.

Acest proiect major reprezintă, de asemenea, un punct de referință în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), deoarece este prima autostradă finanțată prin această inițiativă. Lucrările sunt în desfășurare în prezent pe cele două tronsoane din zona Cluj-Sălaj, Nădășelu-Zimbor și Zimbor-Poartea Sălajului, cu o lungime totală de aproximativ 42 de kilometri.

“Prima autostradă cu bani din PNRR,” reflectă situația actuală. Constructorul UMB a început lucrările pe tronsonul Zimbor-Poartea Sălajului în vara lui 2022, însă diverse obstacole, inclusiv întârzieri birocratice și alunecări masive de teren, au provocat întârzieri. Astfel, termenul de finalizare a fost revizuit la sfârșitul anului 2025.

Pe lângă impresionantele lucrări de infrastructură, cum ar fi poduri și viaducte, constructorul UMB se confruntă cu provocări majore în amenajarea dealului Zimbor, unde trebuie să realizeze un debleu major. Pentru susținerea acestei construcții, vor fi construite ziduri de susținere și 15 berme, evidențiind complexitatea proiectului.

Lucrările au demarat cu autorizația de construire emisă de Ministerul Transporturilor în august 2023. Emil Boc a anticipat finalizarea acestui drum expres la începutul anului viitor, aducând beneficii semnificative traficului.

“Anul viitor în ianuarie, cel târziu în februarie, vom avea legătura aceasta de la Tureni spre DN1, adică spre Cluj sau Turda, astfel încât traficul acela care astăzi vine dinspre Autostradă și se descarcă la Nădășel și vine prin Baciu și Cluj ca să meargă spre Baia Mare sau Bistrița nu va mai trece pe aici,” a explicat Boc.

 

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

🆔 Probleme cu noile buletine electronice: domiciliul nu mai apare la vedere și ai nevoie de un document în plus

Alex Campian

Published

on

Deși introducerea cății de identitate electronice a fost așteptată ca un pas spre modernizarea sistemului administrativ din România, primii cetățeni care au primit noul buletin se lovesc deja de obstacole neașteptate.

Peste 5.000 de cereri sunt în curs de procesare, iar sute de cărți electronice de identitate au fost deja emise. Însă pentru mulți, lipsa domiciliului înscris vizibil pe document s-a transformat într-o problemă serioasă în relația cu instituțiile.


📍 Domiciliul – doar în cip, nu și la vedere

Noul buletin conține mai puține informații tipărite decât cel clasic, în timp ce datele extinse sunt accesibile doar prin scanarea cipului. Asta înseamnă că, în lipsa unui cititor special, instituțiile publice sau private – cum ar fi farmaciile, cabinetele de avocatură sau chiar primăriile – nu pot verifica datele de domiciliu.

„Informația despre domiciliu nu mai e tipărită pentru a permite schimbarea adresei fără emiterea unui nou document. Se poate reînscrie la cerere”, a explicat Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor.


🖨️ Ai nevoie de un document în plus. Și nu e ușor de obținut

Pentru a dovedi domiciliul, cetățenii trebuie să descarce un document separat de pe platforma MAI. Însă nici acest sistem nu funcționează fără probleme.

„Mi-am schimbat buletinul săptămâna trecută, dar nu am reușit să accesez platforma pentru a obține documentul cu domiciliul”, a declarat avocata Irina Tudorache.


🏛️ Administrația promite soluții, dar cetățenii rămân cu sarcina

„Trebuie să luăm sarcina de pe umerii cetățeanului și să obținem noi, instituțiile, informațiile, prin interconectare”, a mai spus Cătălin Giulescu.

Până atunci, românii sunt nevoiți să aibă la ei, pe lângă buletin, și dovada domiciliului printată separat – o întoarcere la dosarul cu șină, într-o epocă digitală.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

🏗️ Gheretele de pe strada Argeș dispar. Primăria promite un nou peisaj urban în jurul Canalului Morii

Alex Campian

Published

on

Transformare majoră în centrul Clujului! Primăria anunță că doar 10 gherete mai sunt în picioare pe dala Canalului Morii, iar acestea urmează să fie desființate în cel mai scurt timp. Demersul face parte dintr-un amplu proiect de modernizare urbană care va schimba fața zonei.


🔨 Ce se întâmplă cu gheretele?

🗓️ Procesul de desființare a început pe 28 ianuarie 2025, iar până în prezent mai sunt 10 construcții provizorii rămase.

🏛️ Conform Hotărârii Consiliului Local nr. 42/2025, 8 dintre cele 10 construcții au fost deja trecute în procedură de desființare administrativă. Primăria urmează să emită ordinul de începere a lucrărilor.

📆 Celelalte 2 gherete, ale căror contracte de concesiune au expirat pe 31 mai 2025, vor fi desființate în baza acelorași pași legali.


💡 Cum va arăta zona Canalului Morii?

Proiectul de redeschidere și decopertare a Canalului Morii de pe strada Argeș face parte dintr-un plan mai larg de modernizare a zonei liceului „Nicolae Bălcescu” și a străzilor din jur.

🏙️ Modernizarea cuprinde:

  • str. Argeș (de la Piața Mihai Viteazul până la str. Paris)

  • str. Constanța (de la 21 Decembrie 1989 până la str. Ploiești)

  • str. Nicolae Bălcescu (de la str. Constanța până la str. Paris)

📐 Proiectul este rezultatul unui concurs de soluții organizat de Primărie în parteneriat cu OAR (Ordinul Arhitecților din România), în conformitate cu standardele UIA – Uniunea Internațională a Arhitecților.


🚶‍♂️ Viitorul zonei: pietonal, verde și prietenos

✅ Deschiderea Canalului Morii și eliminarea construcțiilor provizorii vor reda spațiul public pietonilor și elevilor.

📉 Se dorește reducerea traficului auto, încurajarea mersului pe jos, a transportului public și a bicicletei. Obiectivul este crearea unui spațiu urban modern, curat și funcțional.

💶 În lipsa fondurilor europene, municipalitatea va apela la finanțare locală multianuală pentru implementarea proiectului.


📌 Concluzie:

Strada Argeș și Canalul Morii vor trece printr-o transformare radicală, cu eliminarea completă a gheretelor și crearea unui spațiu public modern, verde și prietenos pentru locuitori. Clujenii vor putea redescoperi o zonă centrală ignorată timp de decenii.

Foto: Primaria Cluj Napoca

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

🔴 Noi tarife pentru transportul public din Cluj-Napoca de la 1 august 2025. Bilete și abonamente mai scumpe

Alex Campian

Published

on

Noi tarife pentru transportul public din Cluj-Napoca valabile de la 1 august 2025

Consiliul Local Cluj-Napoca va dezbate actualizarea tarifelor pentru transportul public în ședința programată săptămâna viitoare. Noile prețuri pentru bilete și abonamente vor intra în vigoare de la 1 august 2025, ca urmare a creșterii indicelui prețurilor de consum (IPC).

Ultima ajustare a tarifelor la nivelul municipiului a avut loc în vara anului 2022. De atunci, costurile au crescut, iar actualizarea tarifelor a devenit necesară pentru a susține funcționarea eficientă a serviciului de transport public.

Noile tarife pentru biletele de transport public din Cluj-Napoca:

  • Bilet o călătorie: de la 3 lei la 3,50 lei

  • Bilet 2 călătorii: de la 6 lei la 7 lei

  • Bilet transport de noapte (1 călătorie): de la 5 lei la 6 lei

  • Bilet urban 30 minute: de la 3 lei la 3,50 lei

  • Bilet urban 60 minute: de la 6 lei la 7 lei

Noile tarife pentru abonamentele de transport public:

  • Abonament 1 zi, toate liniile: de la 20 lei la 24 lei

  • Abonament 3 zile, toate liniile: de la 33 lei la 39 lei

  • Abonament lunar, 1 linie: de la 90 lei la 108 lei

  • Abonament lunar, 2 linii: de la 122 lei la 147 lei

  • Abonament lunar, toate liniile nominalizat: de la 177 lei la 213 lei

  • Abonament lunar, toate liniile nenominalizat: de la 214 lei la 258 lei

Vor exista creșteri și pentru abonamentele săptămânale, în concordanță cu indicele prețurilor de consum.


Tarife majorate și pentru abonamentele lunare destinate elevilor din zona metropolitană

Consiliul Local va analiza și actualizarea tarifelor pentru abonamentele lunare dedicate elevilor care fac naveta din zona metropolitană spre școlile din municipiul Cluj-Napoca. Noile tarife vor fi valabile tot din 1 august 2025.

Coeficientul de ajustare este de 8,18%.

Exemple de noi tarife pentru abonamentele elevilor:

  • Baciu – Cluj-Napoca + toate liniile în municipiu: de la 166 lei la 179 lei

  • Apahida – Cluj-Napoca: de la 166 lei la 179 lei

  • Chinteni – Cluj-Napoca: de la 162 lei la 175 lei

  • Ciurila – Cluj-Napoca: de la 164 lei la 177 lei

  • Florești – Cluj-Napoca: de la 171 lei la 184 lei

Vor fi ajustate și abonamentele pentru rutele din:

  • Feleacu

  • Gilău

  • Aiton

  • Petreștii de Jos

  • Săvădisla

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom