Connect with us

Administratie

Pot fi perturbate operațiunile metroului din Cluj din cauza depozitelor de sare subterane! Impactul asupra costurilor este iminent

Anamaria Ioana

Published

on

Până în prezent, forajele efectuate în cadrul proiectului de metrou din Cluj dezvăluie prezența unui masiv de sare la extremitatea estică a magistralei, alături de depozite argiloase, ceea ce necesită implementarea unor soluții tehnice speciale.

Forajele realizate până în prezent în cadrul proiectului de metrou din Cluj au scos la iveală prezența unei mase de sare considerabile în partea estică a traseului, alături de prezența depozitelor argiloase, acest lucru cerând implementarea unor soluții tehnice specializate.

Sare depozitată pe traseul Mărăști – IRA – CUG

Extinderea zăcământului de sare este un fapt confirmat, iar datele obținute din foraje indică prezența sa extinsă de la stația Piața Mărăști în direcțiile estice și sudice ale traseului metroului, la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri. Această descoperire implică riscuri semnificative pentru stabilitatea geotehnică a infrastructurii metroului, necesitând implementarea unor soluții tehnice corespunzătoare pentru a contracara aceste riscuri, conform concluziilor unui studiu realizat de firma Geostud. Zona afectată se întinde de la Piața Mărăști până la Aurel Vlaicu, continuând apoi către IRA, Gheorgheni și Sopor într-o direcție, și către CUG în cealaltă direcție.

Într-o altă ordine de idei, în cartierul Mănăștur s-a descoperit că terenul este compus predominant din argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase. Apropierea traseului metroului de cursul râului Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea implica interceptarea, în cadrul acestor depozite, a materialelor lemnoase aflate în diverse stadii de încarbonizare. Conform studiului, se impune demolarea a cel puțin 15 imobile existente în această zonă pentru a permite implementarea proiectului.

Firma Geostud a efectuat un total de 42 de foraje, cu scopul de a identifica tipurile de sol și de a determina cele mai adecvate soluții tehnice pentru construcția metroului.

Forajele repetate desfășurate la finalul anului 2023 și la începutul anului 2024 au relevat aceleași probleme persistente. Se constată prezența sării într-o extindere vastă, de la Mărăști până în Someșeni, pe latura adiacentă fostei zone industriale a Clujului, cuprinzând zonele de la Clujana la CUG și spre Sopor.

Istoria bogată a sării sub Cluj este bine cunoscută. De fapt, la Someșeni existau odinioară băi sărate deosebit de renumite în întreaga Europă, iar masivul de sare se întinde până la Apahida, și probabil chiar mai departe.

Metroul devine o realitate la Cluj | România | Radio România Actualitați

 

Lucrările în Zonele cu Depozite Mari de Sare: O Provocare Majoră pentru Construcții

Experții în domeniul construcțiilor atrag atenția asupra provocărilor și problemelor asociate lucrărilor efectuate pe depozite de sare în subsol, acestea fiind determinate de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Mai jos sunt enumerate câteva aspecte care pot constitui obstacole în realizarea construcțiilor pe astfel de terenuri:

  1. Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul de dizolvare sau deplasare în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului de deasupra.
  2. Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate conduce la formarea de goluri subterane, care la rândul lor pot duce la prăbușirea sau subminarea structurilor de la suprafață.
  3. Risc de prăbușire: Unele depozite de sare pot prezenta caracteristici de prăbușire sau fracturare, crescând astfel riscul de colaps al terenului de deasupra lor.
  4. Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe astfel de terenuri necesită o înțelegere detaliată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este esențială adoptarea unor soluții tehnice adecvate pentru gestionarea riscurilor asociate.
  5. Probleme legate de solubilitate: Intrarea apei în depozitul de sare poate duce la dizolvarea acestuia și la formarea unei soluții saline, ceea ce poate afecta structurile construite.

Metroul din Cluj-Napoca va trece în mâinile unui constructor până la  sfârşitul...

Facebook Comments Box

Actualitate

Clujul dă lovitura! Ce complex expozițional gigant se construiește lângă aeroport?

Cosmin Ardelean

Published

on

Clujul construiește un complex expozițional gigant! Investiție de 4 milioane € lângă aeroport

Clujul se pregătește să devină un punct de referință pentru evenimente internaționale, odată cu construirea unui complex expozițional de mari dimensiuni, proiectat să rivalizeze cu cele mai mari centre de acest tip din Europa. Investiția de 4 milioane de euro va transforma orașul într-un pol major pentru târguri, congrese și expoziții.

Noul complex va fi amplasat pe un teren de 10-15 hectare, în apropierea Aeroportului Internațional Avram Iancu Cluj, fiind parte din extinderea proiectului Park & Ride. Acesta va include hale modulare moderne, flexibile pentru diverse tipuri de evenimente, de la expoziții tehnologice și târguri de robotică, până la conferințe internaționale de mare anvergură.

Clujul va depăși Romexpo!

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a anunțat că acest proiect va fi cel mai mare complex expozițional din România, depășind chiar și celebrul Romexpo din București.

🗣️ „Vom avea unul dintre cele mai mari complexe expoziționale din Europa! Acest centru va fi un punct de atracție major pentru evenimente de anvergură, iar Park & Ride va deveni un hub logistic pentru participanți”, a declarat Tișe.

Costurile estimate pentru realizarea proiectului sunt de 4 milioane de euro, sumă care ar putea fi acoperită integral din bugetul județului.

Un proiect cerut de mediul academic și de afaceri

Universitățile, companiile și organizatorii de evenimente cer de mult timp un spațiu modern și adaptabil pentru expoziții și congrese. Acest proiect vine ca răspuns la nevoia crescândă de astfel de facilități în regiune.

🗣️ „Construcțiile de acest tip nu sunt atât de costisitoare încât să nu le putem realiza. Universitățile, mediul de afaceri și organizatorii de târguri ne-au cerut de ani de zile un astfel de centru”, a explicat Tișe.

În plus, proiectul va fi corelat cu extinderea Aeroportului Internațional Avram Iancu, ceea ce va facilita accesul participanților din întreaga lume.

🚀 Clujul își consolidează poziția ca lider în organizarea de evenimente internaționale! Se preconizează că, odată finalizat, complexul va atrage mii de participanți la fiecare eveniment major, consolidând astfel economia locală și poziționând orașul în topul destinațiilor europene pentru expoziții și congrese.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Lumea frustrată de ce se întâmplă în traficul din Cluj. Se cere intervenția autorităților.

Cosmin Ardelean

Published

on

Haos rutier în Cluj-Napoca: Șoferii cer măsuri urgente în intersecția de lângă Primărie

Intersecția din apropierea Primăriei Cluj-Napoca a devenit un punct nevralgic al traficului urban. Șoferii sunt revoltați de faptul că, deși regulile de circulație sunt clare, acestea sunt încălcate frecvent, iar autoritățile nu iau măsuri suficiente pentru a asigura respectarea lor.

Pe un grup local de Facebook, discuțiile despre această intersecție au devenit aprinse. Un utilizator a ridicat o întrebare simplă, dar relevantă: „Cei ce se află pe a doua bandă în intersecția respectivă au voie să facă dreapta? Eu știu că nu.” Răspunsurile nu au întârziat să apară, reflectând frustrarea și confuzia conducătorilor auto.

„Ar trebui să coloreze roșu banda aia”, a comentat M.F., sugerând că o semnalizare mai clară ar putea ajuta la evitarea confuziilor. În schimb, V.P. a avut o reacție tranșantă: „Nu!”.

B.G. a adus în discuție faptul că autoritățile au fost sesizate în legătură cu situația: „Nu au voie. Am făcut sesizare la poliție, au stat o zi de i-a direcționat, dar se încalcă regula frecvent. Sunt și nervoși dacă te încadrezi corect și nu îi lași să meargă.”

Într-un oraș în continuă expansiune, problema traficului devine tot mai presantă. L.D. subliniază că aglomerația sufocă Clujul: „Sasa e aglomerat Clujul până în gât, facem trenuleț până la fabrica de bere…”

Întrebarea lui S.F. este esențială în toată această discuție: „Marcajul ce zice?” Într-adevăr, o mai bună semnalizare și o aplicare riguroasă a regulilor de circulație ar putea reduce haosul și frustrarea șoferilor.

Problema nu este nouă, dar continuă să fie ignorată. Deși poliția a intervenit sporadic, nu pare să existe o soluție clară pentru a impune respectarea regulilor în această intersecție. Șoferii cer autorităților să ia măsuri urgente, fie printr-o semnalizare mai clară, fie printr-o monitorizare constantă a intersecției.

Rămâne de văzut dacă administrația locală va răspunde acestor nemulțumiri sau dacă intersecția de lângă Primărie va rămâne un punct fierbinte al traficului clujean.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Administratie

Centura Clujului, aproape gata! Când scăpăm de infernul din trafic?

Cosmin Ardelean

Published

on

Centura Clujului prinde contur! Primul tronson, gata mai repede decât te-ai aștepta?

Lucrările la primul tronson al Centurii Metropolitane a Clujului avansează rapid, iar autoritățile speră că acesta va fi finalizat până la sfârșitul anului 2025.

Primarul Bogdan Pivariu a declarat că proiectul se află în faza finală de pregătire, iar lucrările pentru lărgirea Drumului Național Cluj-Florești sunt în plină desfășurare. Aceasta include o bandă suplimentară pe sens și piste pentru biciclete, ceea ce va fluidiza traficul și va încuraja utilizarea mijloacelor de transport în comun.

„Sper ca lucrarea să fie terminată în acest an. Lărgirea drumului și prioritizarea transportului public vor aduce un mare beneficiu comunității. Și noi avem proiecte complementare care susțin această infrastructură modernizată”, a declarat edilul.

Primul tronson al Centurii Metropolitane are 2 kilometri, iar lucrările sunt realizate de compania Viarom. Odată finalizată, această secțiune va îmbunătăți semnificativ mobilitatea în zonă, oferind o alternativă reală pentru traficul aglomerat dintre Cluj-Napoca și Florești.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite