Connect with us

Administratie

Pot fi perturbate operațiunile metroului din Cluj din cauza depozitelor de sare subterane! Impactul asupra costurilor este iminent

Anamaria Ioana

Published

on

Până în prezent, forajele efectuate în cadrul proiectului de metrou din Cluj dezvăluie prezența unui masiv de sare la extremitatea estică a magistralei, alături de depozite argiloase, ceea ce necesită implementarea unor soluții tehnice speciale.

Forajele realizate până în prezent în cadrul proiectului de metrou din Cluj au scos la iveală prezența unei mase de sare considerabile în partea estică a traseului, alături de prezența depozitelor argiloase, acest lucru cerând implementarea unor soluții tehnice specializate.

Sare depozitată pe traseul Mărăști – IRA – CUG

Extinderea zăcământului de sare este un fapt confirmat, iar datele obținute din foraje indică prezența sa extinsă de la stația Piața Mărăști în direcțiile estice și sudice ale traseului metroului, la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri. Această descoperire implică riscuri semnificative pentru stabilitatea geotehnică a infrastructurii metroului, necesitând implementarea unor soluții tehnice corespunzătoare pentru a contracara aceste riscuri, conform concluziilor unui studiu realizat de firma Geostud. Zona afectată se întinde de la Piața Mărăști până la Aurel Vlaicu, continuând apoi către IRA, Gheorgheni și Sopor într-o direcție, și către CUG în cealaltă direcție.

Într-o altă ordine de idei, în cartierul Mănăștur s-a descoperit că terenul este compus predominant din argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase. Apropierea traseului metroului de cursul râului Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea implica interceptarea, în cadrul acestor depozite, a materialelor lemnoase aflate în diverse stadii de încarbonizare. Conform studiului, se impune demolarea a cel puțin 15 imobile existente în această zonă pentru a permite implementarea proiectului.

Firma Geostud a efectuat un total de 42 de foraje, cu scopul de a identifica tipurile de sol și de a determina cele mai adecvate soluții tehnice pentru construcția metroului.

Forajele repetate desfășurate la finalul anului 2023 și la începutul anului 2024 au relevat aceleași probleme persistente. Se constată prezența sării într-o extindere vastă, de la Mărăști până în Someșeni, pe latura adiacentă fostei zone industriale a Clujului, cuprinzând zonele de la Clujana la CUG și spre Sopor.

Istoria bogată a sării sub Cluj este bine cunoscută. De fapt, la Someșeni existau odinioară băi sărate deosebit de renumite în întreaga Europă, iar masivul de sare se întinde până la Apahida, și probabil chiar mai departe.

Metroul devine o realitate la Cluj | România | Radio România Actualitați

 

Lucrările în Zonele cu Depozite Mari de Sare: O Provocare Majoră pentru Construcții

Experții în domeniul construcțiilor atrag atenția asupra provocărilor și problemelor asociate lucrărilor efectuate pe depozite de sare în subsol, acestea fiind determinate de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Mai jos sunt enumerate câteva aspecte care pot constitui obstacole în realizarea construcțiilor pe astfel de terenuri:

  1. Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul de dizolvare sau deplasare în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului de deasupra.
  2. Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate conduce la formarea de goluri subterane, care la rândul lor pot duce la prăbușirea sau subminarea structurilor de la suprafață.
  3. Risc de prăbușire: Unele depozite de sare pot prezenta caracteristici de prăbușire sau fracturare, crescând astfel riscul de colaps al terenului de deasupra lor.
  4. Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe astfel de terenuri necesită o înțelegere detaliată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este esențială adoptarea unor soluții tehnice adecvate pentru gestionarea riscurilor asociate.
  5. Probleme legate de solubilitate: Intrarea apei în depozitul de sare poate duce la dizolvarea acestuia și la formarea unei soluții saline, ceea ce poate afecta structurile construite.

Metroul din Cluj-Napoca va trece în mâinile unui constructor până la  sfârşitul...

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

(Video) Bazinul olimpic „David Popovici” din Cluj-Napoca prinde contur: primul construit în România în ultimii 30 de ani

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca se apropie de inaugurarea primului bazin olimpic destinat competițiilor internaționale construit în România în ultimele trei decenii. Complexul, care îi va purta numele campionului mondial și olimpic la natație David Popovici, este programat să fie finalizat până la mijlocul anului viitor.

Lucrările avansează rapid la Complexul de Natație „David Popovici”, structură ajungând deja la 90%. În prezent, echipele de constructori lucrează la pereții exteriori, prevăzuți să fie realizați din sticlă, urmând ca apoi să fie finalizate finisajele interioare.

Complexul de natație se întinde pe o suprafață de peste 10.000 de metri pătrați și are trei etaje. Pe lângă zona sportivă, acesta va include o secțiune de agrement cu locuri de plajă, un parc și 140 de locuri de parcare. În interior, cele trei bazine încep să prindă formă:

  • Bazinul principal, de dimensiuni olimpice, destinat competițiilor internaționale.

  • Bazinul pentru sărituri.

  • Bazinul special pentru inițiere.

Pentru spectatori va fi amenajată o tribună cu o mie de locuri, iar atât bazinul de înot, cât și cel de sărituri vor fi omologate de Federația Internațională de Natație, pregătite să găzduiască evenimente de nivel mondial.

Sursa video:  Youtube – @sergiupnt

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Adio haos în parcările magazinelor! Nou proiect de lege dă Poliției dreptul să intervină și pe domeniul privat 🚗⚖️

Alex Campian

Published

on

Parcarea unui centru comercial din România, înaintea aplicării noii legi

Se pregătește o schimbare importantă pentru șoferii din România! Un nou proiect de lege propune ca Poliția Națională și Poliția Locală să poată aplica legea rutieră și în parcările marilor magazine și centre comerciale – acolo unde, până acum, autoritățile aveau competențe limitate.

Scopul inițiativei este clar: eliminarea haosului și a comportamentelor iresponsabile din parcările private accesibile publicului, unde deseori regulile de circulație sunt ignorate, iar siguranța pietonilor este pusă în pericol.


⚖️ Lege pentru ordine și siguranță în parcările comerciale

Proiectul legislativ nr. 205/2025 a fost dezbătut recent în cadrul Comisiei de Transporturi și Infrastructură a Camerei Deputaților, după cum a anunțat deputatul Radu Moisin (PNL), unul dintre inițiatorii actului normativ.

„Propunerea vizează extinderea legislației rutiere și în parcările private accesibile tuturor, precum sunt cele ale marilor supermarketuri sau centre comerciale”, a transmis parlamentarul într-o postare publică.

Concret, legea ar permite polițiștilor să intervină și să sancționeze șoferii care:

  • parchează neregulamentar pe trecerile de pietoni,

  • blochează căile de acces,

  • nu respectă regulile de prioritate,

  • sau pun în pericol siguranța pietonilor.


🚨 De ce este necesară această modificare?

În prezent, polițiștii nu pot aplica sancțiuni în parcările private, chiar dacă acestea sunt accesibile publicului, fiind încadrate legal drept „proprietate privată”. Astfel, șoferii care blochează alei, locuri de urgență sau treceri pietonale scapă adesea nepedepsiți.

Noua lege urmărește alinierea acestor spații la regulile de circulație rutieră, așa cum se întâmplă deja în alte state europene.

„Scopul este eliminarea haosului din parcările marilor magazine. Vrem ca legea rutieră să fie aplicată acolo unde accesul este public, indiferent de natura proprietății”, a precizat Radu Moisin.


🗳️ Ce urmează?

Propunerea legislativă a primit raport favorabil în Comisia de Transporturi – cu 25 de voturi „pentru” și doar 3 abțineri – și urmează să fie supusă votului final în Camera Deputaților, care este forul decizional.

Dacă proiectul va fi adoptat, România ar putea face un pas important spre o circulație mai civilizată și mai sigură, inclusiv în parcările comerciale, unde regulile de bun-simț vor deveni și reguli de lege.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

A fost emisă autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca

Alex Campian

Published

on

Pasajul Tăietura Turcului din Cluj-Napoca, parte a proiectului feroviar Cluj–Oradea

Ministerul Transporturilor a emis, în data de 8 octombrie 2025, autorizația de construire pentru Pasajul Tăietura Turcului, parte a Lotului 1 Cluj-Napoca – Aghireș din cadrul Magistralei feroviare Cluj–Oradea–Episcopia Bihor.

📊 Valoarea lucrărilor autorizate se ridică la 78,54 milioane de lei (fără TVA).
Pasajul va fi construit de asocierea RailWorks (Alstom Transport și Arcada Company SA), aceeași echipă care derulează lucrările de modernizare și electrificare pe tronsonul Cluj-Napoca – Aghireș.

Tronsonul, cu o lungime de 30,41 kilometri, este închis circulației feroviare din 1 iulie 2024 până la 30 aprilie 2026, pentru lucrări ample de reabilitare a infrastructurii și suprastructurii feroviare.

🔧 Lotul include:

  • 13 poduri modernizate și unul nou la Tăietura Turcului

  • 35 de podețe și un pasaj superior rutier nou (Tăietura Turcului – Primăria Cluj)

  • Un pasaj pietonal subteran în stația CF Cluj-Napoca

  • O pasarelă pietonală în stația CF Aghireș

Contractul, semnat pe 30 decembrie 2022, are o valoare totală de 1,6 miliarde lei și o durată de 42 de luni (6 luni proiectare + 36 luni execuție).

💡 Proiectul face parte din programul PNRR, care finanțează electrificarea întregii Magistrale 300 Cluj–Oradea–Episcopia Bihor, cu o valoare totală de 9,36 miliarde lei.
După finalizare, viteza de circulație va crește la 120–160 km/h pentru trenurile de călători și 80 km/h pentru cele de marfă, contribuind semnificativ la modernizarea transportului feroviar din România.

Video: Youtube @caileferatetransilvanene9308

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom