Connect with us

Administratie

Pot fi perturbate operațiunile metroului din Cluj din cauza depozitelor de sare subterane! Impactul asupra costurilor este iminent

Anamaria Ioana

Published

on

Până în prezent, forajele efectuate în cadrul proiectului de metrou din Cluj dezvăluie prezența unui masiv de sare la extremitatea estică a magistralei, alături de depozite argiloase, ceea ce necesită implementarea unor soluții tehnice speciale.

Forajele realizate până în prezent în cadrul proiectului de metrou din Cluj au scos la iveală prezența unei mase de sare considerabile în partea estică a traseului, alături de prezența depozitelor argiloase, acest lucru cerând implementarea unor soluții tehnice specializate.

Sare depozitată pe traseul Mărăști – IRA – CUG

Extinderea zăcământului de sare este un fapt confirmat, iar datele obținute din foraje indică prezența sa extinsă de la stația Piața Mărăști în direcțiile estice și sudice ale traseului metroului, la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri. Această descoperire implică riscuri semnificative pentru stabilitatea geotehnică a infrastructurii metroului, necesitând implementarea unor soluții tehnice corespunzătoare pentru a contracara aceste riscuri, conform concluziilor unui studiu realizat de firma Geostud. Zona afectată se întinde de la Piața Mărăști până la Aurel Vlaicu, continuând apoi către IRA, Gheorgheni și Sopor într-o direcție, și către CUG în cealaltă direcție.

Într-o altă ordine de idei, în cartierul Mănăștur s-a descoperit că terenul este compus predominant din argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase. Apropierea traseului metroului de cursul râului Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea implica interceptarea, în cadrul acestor depozite, a materialelor lemnoase aflate în diverse stadii de încarbonizare. Conform studiului, se impune demolarea a cel puțin 15 imobile existente în această zonă pentru a permite implementarea proiectului.

Firma Geostud a efectuat un total de 42 de foraje, cu scopul de a identifica tipurile de sol și de a determina cele mai adecvate soluții tehnice pentru construcția metroului.

Forajele repetate desfășurate la finalul anului 2023 și la începutul anului 2024 au relevat aceleași probleme persistente. Se constată prezența sării într-o extindere vastă, de la Mărăști până în Someșeni, pe latura adiacentă fostei zone industriale a Clujului, cuprinzând zonele de la Clujana la CUG și spre Sopor.

Istoria bogată a sării sub Cluj este bine cunoscută. De fapt, la Someșeni existau odinioară băi sărate deosebit de renumite în întreaga Europă, iar masivul de sare se întinde până la Apahida, și probabil chiar mai departe.

Metroul devine o realitate la Cluj | România | Radio România Actualitați

 

Lucrările în Zonele cu Depozite Mari de Sare: O Provocare Majoră pentru Construcții

Experții în domeniul construcțiilor atrag atenția asupra provocărilor și problemelor asociate lucrărilor efectuate pe depozite de sare în subsol, acestea fiind determinate de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Mai jos sunt enumerate câteva aspecte care pot constitui obstacole în realizarea construcțiilor pe astfel de terenuri:

  1. Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul de dizolvare sau deplasare în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului de deasupra.
  2. Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate conduce la formarea de goluri subterane, care la rândul lor pot duce la prăbușirea sau subminarea structurilor de la suprafață.
  3. Risc de prăbușire: Unele depozite de sare pot prezenta caracteristici de prăbușire sau fracturare, crescând astfel riscul de colaps al terenului de deasupra lor.
  4. Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe astfel de terenuri necesită o înțelegere detaliată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este esențială adoptarea unor soluții tehnice adecvate pentru gestionarea riscurilor asociate.
  5. Probleme legate de solubilitate: Intrarea apei în depozitul de sare poate duce la dizolvarea acestuia și la formarea unei soluții saline, ceea ce poate afecta structurile construite.

Metroul din Cluj-Napoca va trece în mâinile unui constructor până la  sfârşitul...

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

🆔 Probleme cu noile buletine electronice: domiciliul nu mai apare la vedere și ai nevoie de un document în plus

Alex Campian

Published

on

Deși introducerea cății de identitate electronice a fost așteptată ca un pas spre modernizarea sistemului administrativ din România, primii cetățeni care au primit noul buletin se lovesc deja de obstacole neașteptate.

Peste 5.000 de cereri sunt în curs de procesare, iar sute de cărți electronice de identitate au fost deja emise. Însă pentru mulți, lipsa domiciliului înscris vizibil pe document s-a transformat într-o problemă serioasă în relația cu instituțiile.


📍 Domiciliul – doar în cip, nu și la vedere

Noul buletin conține mai puține informații tipărite decât cel clasic, în timp ce datele extinse sunt accesibile doar prin scanarea cipului. Asta înseamnă că, în lipsa unui cititor special, instituțiile publice sau private – cum ar fi farmaciile, cabinetele de avocatură sau chiar primăriile – nu pot verifica datele de domiciliu.

„Informația despre domiciliu nu mai e tipărită pentru a permite schimbarea adresei fără emiterea unui nou document. Se poate reînscrie la cerere”, a explicat Cătălin Giulescu, directorul Direcției pentru Evidența Persoanelor.


🖨️ Ai nevoie de un document în plus. Și nu e ușor de obținut

Pentru a dovedi domiciliul, cetățenii trebuie să descarce un document separat de pe platforma MAI. Însă nici acest sistem nu funcționează fără probleme.

„Mi-am schimbat buletinul săptămâna trecută, dar nu am reușit să accesez platforma pentru a obține documentul cu domiciliul”, a declarat avocata Irina Tudorache.


🏛️ Administrația promite soluții, dar cetățenii rămân cu sarcina

„Trebuie să luăm sarcina de pe umerii cetățeanului și să obținem noi, instituțiile, informațiile, prin interconectare”, a mai spus Cătălin Giulescu.

Până atunci, românii sunt nevoiți să aibă la ei, pe lângă buletin, și dovada domiciliului printată separat – o întoarcere la dosarul cu șină, într-o epocă digitală.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

🏗️ Gheretele de pe strada Argeș dispar. Primăria promite un nou peisaj urban în jurul Canalului Morii

Alex Campian

Published

on

Transformare majoră în centrul Clujului! Primăria anunță că doar 10 gherete mai sunt în picioare pe dala Canalului Morii, iar acestea urmează să fie desființate în cel mai scurt timp. Demersul face parte dintr-un amplu proiect de modernizare urbană care va schimba fața zonei.


🔨 Ce se întâmplă cu gheretele?

🗓️ Procesul de desființare a început pe 28 ianuarie 2025, iar până în prezent mai sunt 10 construcții provizorii rămase.

🏛️ Conform Hotărârii Consiliului Local nr. 42/2025, 8 dintre cele 10 construcții au fost deja trecute în procedură de desființare administrativă. Primăria urmează să emită ordinul de începere a lucrărilor.

📆 Celelalte 2 gherete, ale căror contracte de concesiune au expirat pe 31 mai 2025, vor fi desființate în baza acelorași pași legali.


💡 Cum va arăta zona Canalului Morii?

Proiectul de redeschidere și decopertare a Canalului Morii de pe strada Argeș face parte dintr-un plan mai larg de modernizare a zonei liceului „Nicolae Bălcescu” și a străzilor din jur.

🏙️ Modernizarea cuprinde:

  • str. Argeș (de la Piața Mihai Viteazul până la str. Paris)

  • str. Constanța (de la 21 Decembrie 1989 până la str. Ploiești)

  • str. Nicolae Bălcescu (de la str. Constanța până la str. Paris)

📐 Proiectul este rezultatul unui concurs de soluții organizat de Primărie în parteneriat cu OAR (Ordinul Arhitecților din România), în conformitate cu standardele UIA – Uniunea Internațională a Arhitecților.


🚶‍♂️ Viitorul zonei: pietonal, verde și prietenos

✅ Deschiderea Canalului Morii și eliminarea construcțiilor provizorii vor reda spațiul public pietonilor și elevilor.

📉 Se dorește reducerea traficului auto, încurajarea mersului pe jos, a transportului public și a bicicletei. Obiectivul este crearea unui spațiu urban modern, curat și funcțional.

💶 În lipsa fondurilor europene, municipalitatea va apela la finanțare locală multianuală pentru implementarea proiectului.


📌 Concluzie:

Strada Argeș și Canalul Morii vor trece printr-o transformare radicală, cu eliminarea completă a gheretelor și crearea unui spațiu public modern, verde și prietenos pentru locuitori. Clujenii vor putea redescoperi o zonă centrală ignorată timp de decenii.

Foto: Primaria Cluj Napoca

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

🔴 Noi tarife pentru transportul public din Cluj-Napoca de la 1 august 2025. Bilete și abonamente mai scumpe

Alex Campian

Published

on

Noi tarife pentru transportul public din Cluj-Napoca valabile de la 1 august 2025

Consiliul Local Cluj-Napoca va dezbate actualizarea tarifelor pentru transportul public în ședința programată săptămâna viitoare. Noile prețuri pentru bilete și abonamente vor intra în vigoare de la 1 august 2025, ca urmare a creșterii indicelui prețurilor de consum (IPC).

Ultima ajustare a tarifelor la nivelul municipiului a avut loc în vara anului 2022. De atunci, costurile au crescut, iar actualizarea tarifelor a devenit necesară pentru a susține funcționarea eficientă a serviciului de transport public.

Noile tarife pentru biletele de transport public din Cluj-Napoca:

  • Bilet o călătorie: de la 3 lei la 3,50 lei

  • Bilet 2 călătorii: de la 6 lei la 7 lei

  • Bilet transport de noapte (1 călătorie): de la 5 lei la 6 lei

  • Bilet urban 30 minute: de la 3 lei la 3,50 lei

  • Bilet urban 60 minute: de la 6 lei la 7 lei

Noile tarife pentru abonamentele de transport public:

  • Abonament 1 zi, toate liniile: de la 20 lei la 24 lei

  • Abonament 3 zile, toate liniile: de la 33 lei la 39 lei

  • Abonament lunar, 1 linie: de la 90 lei la 108 lei

  • Abonament lunar, 2 linii: de la 122 lei la 147 lei

  • Abonament lunar, toate liniile nominalizat: de la 177 lei la 213 lei

  • Abonament lunar, toate liniile nenominalizat: de la 214 lei la 258 lei

Vor exista creșteri și pentru abonamentele săptămânale, în concordanță cu indicele prețurilor de consum.


Tarife majorate și pentru abonamentele lunare destinate elevilor din zona metropolitană

Consiliul Local va analiza și actualizarea tarifelor pentru abonamentele lunare dedicate elevilor care fac naveta din zona metropolitană spre școlile din municipiul Cluj-Napoca. Noile tarife vor fi valabile tot din 1 august 2025.

Coeficientul de ajustare este de 8,18%.

Exemple de noi tarife pentru abonamentele elevilor:

  • Baciu – Cluj-Napoca + toate liniile în municipiu: de la 166 lei la 179 lei

  • Apahida – Cluj-Napoca: de la 166 lei la 179 lei

  • Chinteni – Cluj-Napoca: de la 162 lei la 175 lei

  • Ciurila – Cluj-Napoca: de la 164 lei la 177 lei

  • Florești – Cluj-Napoca: de la 171 lei la 184 lei

Vor fi ajustate și abonamentele pentru rutele din:

  • Feleacu

  • Gilău

  • Aiton

  • Petreștii de Jos

  • Săvădisla

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom