Connect with us

Administratie

Pot fi perturbate operațiunile metroului din Cluj din cauza depozitelor de sare subterane! Impactul asupra costurilor este iminent

Anamaria Ioana

Published

on

Până în prezent, forajele efectuate în cadrul proiectului de metrou din Cluj dezvăluie prezența unui masiv de sare la extremitatea estică a magistralei, alături de depozite argiloase, ceea ce necesită implementarea unor soluții tehnice speciale.

Forajele realizate până în prezent în cadrul proiectului de metrou din Cluj au scos la iveală prezența unei mase de sare considerabile în partea estică a traseului, alături de prezența depozitelor argiloase, acest lucru cerând implementarea unor soluții tehnice specializate.

Sare depozitată pe traseul Mărăști – IRA – CUG

Extinderea zăcământului de sare este un fapt confirmat, iar datele obținute din foraje indică prezența sa extinsă de la stația Piața Mărăști în direcțiile estice și sudice ale traseului metroului, la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri. Această descoperire implică riscuri semnificative pentru stabilitatea geotehnică a infrastructurii metroului, necesitând implementarea unor soluții tehnice corespunzătoare pentru a contracara aceste riscuri, conform concluziilor unui studiu realizat de firma Geostud. Zona afectată se întinde de la Piața Mărăști până la Aurel Vlaicu, continuând apoi către IRA, Gheorgheni și Sopor într-o direcție, și către CUG în cealaltă direcție.

Într-o altă ordine de idei, în cartierul Mănăștur s-a descoperit că terenul este compus predominant din argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase. Apropierea traseului metroului de cursul râului Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea implica interceptarea, în cadrul acestor depozite, a materialelor lemnoase aflate în diverse stadii de încarbonizare. Conform studiului, se impune demolarea a cel puțin 15 imobile existente în această zonă pentru a permite implementarea proiectului.

Firma Geostud a efectuat un total de 42 de foraje, cu scopul de a identifica tipurile de sol și de a determina cele mai adecvate soluții tehnice pentru construcția metroului.

Forajele repetate desfășurate la finalul anului 2023 și la începutul anului 2024 au relevat aceleași probleme persistente. Se constată prezența sării într-o extindere vastă, de la Mărăști până în Someșeni, pe latura adiacentă fostei zone industriale a Clujului, cuprinzând zonele de la Clujana la CUG și spre Sopor.

Istoria bogată a sării sub Cluj este bine cunoscută. De fapt, la Someșeni existau odinioară băi sărate deosebit de renumite în întreaga Europă, iar masivul de sare se întinde până la Apahida, și probabil chiar mai departe.

Metroul devine o realitate la Cluj | România | Radio România Actualitați

 

Lucrările în Zonele cu Depozite Mari de Sare: O Provocare Majoră pentru Construcții

Experții în domeniul construcțiilor atrag atenția asupra provocărilor și problemelor asociate lucrărilor efectuate pe depozite de sare în subsol, acestea fiind determinate de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Mai jos sunt enumerate câteva aspecte care pot constitui obstacole în realizarea construcțiilor pe astfel de terenuri:

  1. Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul de dizolvare sau deplasare în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului de deasupra.
  2. Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate conduce la formarea de goluri subterane, care la rândul lor pot duce la prăbușirea sau subminarea structurilor de la suprafață.
  3. Risc de prăbușire: Unele depozite de sare pot prezenta caracteristici de prăbușire sau fracturare, crescând astfel riscul de colaps al terenului de deasupra lor.
  4. Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe astfel de terenuri necesită o înțelegere detaliată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este esențială adoptarea unor soluții tehnice adecvate pentru gestionarea riscurilor asociate.
  5. Probleme legate de solubilitate: Intrarea apei în depozitul de sare poate duce la dizolvarea acestuia și la formarea unei soluții saline, ceea ce poate afecta structurile construite.

Metroul din Cluj-Napoca va trece în mâinile unui constructor până la  sfârşitul...

Facebook Comments Box

Administratie

Plaja Grigorescu a fost redată comunității după lucrări de curățenie și amenajare: Un spațiu urban modern pentru recreere și socializare

Dani Muresan

Published

on

Astăzi, plaja Grigorescu din Cluj-Napoca a fost redată comunității după o serie de lucrări de curățare și amenajare desfășurate pe parcursul dimineții. Cele 3000 de metri pătrați de plajă au fost pregătiți cu grijă, nivelându-se nisipul și creându-se un spațiu primitor pentru toți cei care doresc să se bucure de soare sau să se răcorească pe malul Someșului.

Un Proiect European de Succes

Plaja urbană Grigorescu face parte dintr-un proiect amplu de reamenajare și revitalizare a malurilor Someșului, finanțat din fonduri europene. Acest proiect a fost conceput pe baza unui concurs internațional de soluții de arhitectură, aducând laolaltă idei inovative pentru a transforma malurile râului într-un loc de recreere modern și atractiv.

O Tradiție Revitalizată

Pentru clujeni, plaja Grigorescu este mai mult decât un simplu loc de relaxare. Acest spațiu are o semnificație istorică, fiind un loc de tradiție unde generații întregi au venit să se bucure de vară. Redeschiderea acestei plaje aduce un sentiment de continuitate și de apartenență, oferind în același timp facilități moderne.

Un Loc pentru Toți

Cu nisipul nivelat și pregătit, plaja Grigorescu este acum gata să primească vizitatori de toate vârstele. Fie că sunt familii cu copii, tineri dornici de distracție sau persoane care caută un moment de liniște, toți vor găsi aici un loc potrivit pentru nevoile lor. Acest spațiu urban reamenajat promite să devină un punct de referință pentru activitățile de vară ale clujenilor.

Prin acest proiect, se reafirmă angajamentul autorităților locale și al comunității pentru îmbunătățirea calității vieții și pentru crearea unor spații publice de înaltă calitate. Clujenii sunt invitați să redescopere acest loc deosebit.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Administratie

Emil Boc – Victorie Răsunătoare: A Câștigat un Nou Mandat de Primar al Clujului

Stefania Heinz

Published

on

Emil Boc (PNL) a câștigat un nou mandat de primar al Clujului, obținând aproximativ 45% din voturile clujenilor, conform numărătorii parțiale.

Surpriza acestor alegeri a fost candidatul independent Sabin Sărmaș, care a reușit să atragă aproximativ 30% din voturi.

Astfel, Emil Boc câștigă cel de-al șaselea mandat în funcția de primar al municipiului Cluj-Napoca.

Rezultatele finale ale alegerilor urmează să fie anunțate în cursul acestei zile.

Prezența la vot în Cluj-Napoca a fost de 46,28%.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Administratie

Reconstrucția Drumului Tarniței: O Investiție Vitală Care a Revitalizat Pensiunile și a Echivalat cu Bugetul Comunei Mărișel pe O Centură

Alex Campian

Published

on

Inaugurarea Drumului Tarniței, care se întinde de la Gilău până la Mărișel, a reprezentat o salvare crucială pentru pensiunile din regiune. Această investiție monumentală a însemnat 20 de milioane de euro.

Este un drum pentru care Consiliul Județean Cluj a investit foarte mulți bani și le-am și spus oamenilor din Mărișel să își imagineze că este bugetul comunei pe vreo 100 de ani. 20 de milioane de euro din bani europeni au fost investiți doar în acel drum.

Este un drum de aproape 45 de kilometri, care are făcute vreo 15 poduri, aproape 80 de podețe și peste 350 de intrări în curțile oamenilor, kilometri întregi de trotuare”, a declarat Alin Tișe.

Poți merge să te bucuri cu familia pe unul dintre aceste drumuri, să găsești o pensiune. Oamenii se bucură că nu au dat faliment și, în Mărișel, m-am cu câțiva proprietari de pensiuni, care atât de bucuroși erau că am făcut acel drum, încât mi-au spus că sunt dispuși ca din profitul afacerilor lor să doneze pentru casele de copii o sumă de bani, în semn de apreciere a faptului că autoritățile i-au ajutat și au făcut lucruri care i-au salvat de faliment. Până la urma, asta e ceea ce rămâne, dacă e să rămâne ceva în urma noastră, aceste obiective importante”, a mai spus Tișe.

Pe traseul acestui drum au fost amenajate 352 de accesori proprietăți, 79 de podețe, 5.824 de kilometri de rigole de acostament, 9.543 kilometri de șanțuri și rigole pereate, 617 metri de rigole carosabile și parapete metalice, pe o distanță totală de 15.236 kilometri.

Execuția lucrărilor a fost încredințată Asocierii Dacia Asphalt SRL – DP Cons SRL – Dacia Faber SRL – Oyl Company Holding AG SRL, iar valoarea totală a acestora se ridică la 104.960.152,90 lei (fără TVA).

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite