Connect with us

Administratie

Pot fi perturbate operațiunile metroului din Cluj din cauza depozitelor de sare subterane! Impactul asupra costurilor este iminent

Anamaria Ioana

Published

on

Până în prezent, forajele efectuate în cadrul proiectului de metrou din Cluj dezvăluie prezența unui masiv de sare la extremitatea estică a magistralei, alături de depozite argiloase, ceea ce necesită implementarea unor soluții tehnice speciale.

Forajele realizate până în prezent în cadrul proiectului de metrou din Cluj au scos la iveală prezența unei mase de sare considerabile în partea estică a traseului, alături de prezența depozitelor argiloase, acest lucru cerând implementarea unor soluții tehnice specializate.

Sare depozitată pe traseul Mărăști – IRA – CUG

Extinderea zăcământului de sare este un fapt confirmat, iar datele obținute din foraje indică prezența sa extinsă de la stația Piața Mărăști în direcțiile estice și sudice ale traseului metroului, la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri. Această descoperire implică riscuri semnificative pentru stabilitatea geotehnică a infrastructurii metroului, necesitând implementarea unor soluții tehnice corespunzătoare pentru a contracara aceste riscuri, conform concluziilor unui studiu realizat de firma Geostud. Zona afectată se întinde de la Piața Mărăști până la Aurel Vlaicu, continuând apoi către IRA, Gheorgheni și Sopor într-o direcție, și către CUG în cealaltă direcție.

Într-o altă ordine de idei, în cartierul Mănăștur s-a descoperit că terenul este compus predominant din argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase. Apropierea traseului metroului de cursul râului Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea implica interceptarea, în cadrul acestor depozite, a materialelor lemnoase aflate în diverse stadii de încarbonizare. Conform studiului, se impune demolarea a cel puțin 15 imobile existente în această zonă pentru a permite implementarea proiectului.

Firma Geostud a efectuat un total de 42 de foraje, cu scopul de a identifica tipurile de sol și de a determina cele mai adecvate soluții tehnice pentru construcția metroului.

Forajele repetate desfășurate la finalul anului 2023 și la începutul anului 2024 au relevat aceleași probleme persistente. Se constată prezența sării într-o extindere vastă, de la Mărăști până în Someșeni, pe latura adiacentă fostei zone industriale a Clujului, cuprinzând zonele de la Clujana la CUG și spre Sopor.

Istoria bogată a sării sub Cluj este bine cunoscută. De fapt, la Someșeni existau odinioară băi sărate deosebit de renumite în întreaga Europă, iar masivul de sare se întinde până la Apahida, și probabil chiar mai departe.

Metroul devine o realitate la Cluj | România | Radio România Actualitați

 

Lucrările în Zonele cu Depozite Mari de Sare: O Provocare Majoră pentru Construcții

Experții în domeniul construcțiilor atrag atenția asupra provocărilor și problemelor asociate lucrărilor efectuate pe depozite de sare în subsol, acestea fiind determinate de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Mai jos sunt enumerate câteva aspecte care pot constitui obstacole în realizarea construcțiilor pe astfel de terenuri:

  1. Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul de dizolvare sau deplasare în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului de deasupra.
  2. Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate conduce la formarea de goluri subterane, care la rândul lor pot duce la prăbușirea sau subminarea structurilor de la suprafață.
  3. Risc de prăbușire: Unele depozite de sare pot prezenta caracteristici de prăbușire sau fracturare, crescând astfel riscul de colaps al terenului de deasupra lor.
  4. Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe astfel de terenuri necesită o înțelegere detaliată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este esențială adoptarea unor soluții tehnice adecvate pentru gestionarea riscurilor asociate.
  5. Probleme legate de solubilitate: Intrarea apei în depozitul de sare poate duce la dizolvarea acestuia și la formarea unei soluții saline, ceea ce poate afecta structurile construite.

Metroul din Cluj-Napoca va trece în mâinile unui constructor până la  sfârşitul...

Facebook Comments Box

Actualitate

Viitorul sună ELECTRIC pentru elevii clujeni! Vezi noile microbuze!

Cosmin Ardelean

Published

on

Flotă verde pentru elevii clujeni! Încă 25 de microbuze electrice au ajuns în județ

Consiliul Județean Cluj a primit încă 25 de microbuze electrice noi, care vor fi distribuite primăriilor din județ pentru transportul elevilor. Aceste vehicule moderne și ecologice vor asigura condiții de deplasare sigure și confortabile pentru copii.

Vicepreședintele Consiliului Județean Cluj, Radu Rațiu, a subliniat importanța investiției în educație, afirmând că aceste microbuze, alături de modernizarea drumurilor și școlilor, contribuie la apropierea satului de oraș și oferă noi oportunități pentru viitorul copiilor.

Această tranșă de 25 de microbuze electrice vine după ce, cu o lună în urmă, alte 34 de astfel de vehicule au fost livrate în județ, printr-un proiect finanțat din fonduri europene. “Cea mai bună investiție pe care o putem face este în copiii noștri. O investiție în educație este o investiție care nu falimentează”, a declarat Radu Rațiu.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

TRAFIC FLUID spre Apahida și Cluj! Centura se modernizează! DETALII!

Cosmin Ardelean

Published

on

Veste bună pentru traficul din Cluj! Centura Apahida se LĂRGEȘTE! Primul nod, finanțat!

Traficul sufocant din zona metropolitană Cluj ar putea avea în curând o gură de oxigen! Primarul comunei Apahida, Cristina Belce, a anunțat că extinderea centurii Apahida la două benzi pe sens este iminentă, începând cu primul nod situat pe raza comunei. Această măsură crucială este un pas important pentru fluidizarea circulației și dezvoltarea întregii zone.

În prezent, există finanțare sigură pentru realizarea Nodului 18, amplasat în Apahida, parte a primei etape de modernizare a centurii. Primărița Belce a subliniat importanța acestui prim pas: “Este o victorie pentru toți apahidenii. Nodul 18 este doar începutul unui proiect ambițios care va schimba fața traficului în zonă. Am muncit enorm să convingem autoritățile că Apahida merită această investiție.”

Discuțiile pentru Etapa a II-a, care vizează construirea Nodului 19 – inclusiv un pod ce va conecta centura Apahida cu parcul industrial Nervia – sunt într-un stadiu avansat. Edilul a avut recent discuții cu viceprimarul Clujului, Dan Tarcea, pentru a accelera implementarea acestei etape esențiale.

“Am discutat cu domnul viceprimar Tarcea despre modul în care putem accelera implementarea Etapei a II-a. Nodul 19 este esențial pentru legătura cu parcul Nervia. Dacă reușim să ducem centura la două benzi și pe acest segment, atunci eliberăm complet centrul comunei de traficul sufocant. Asta înseamnă nu doar mai puțină aglomerație, ci și mai multă calitate a vieții pentru toți locuitorii”, a adăugat primărița Belce.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Actualitate

Cosmin Ardelean

Published

on

Clujul va avea un parc GIGANTIC! 45 de hectare de natură urbană! Vezi cum va arăta și CÂND încep lucrările!

Cluj-Napoca se pregătește să-și mărească “plămânii verzi”! Un parc uriaș, cu o suprafață de 45 de hectare, va fi înființat în partea de est a orașului. Primăria a făcut un pas crucial în realizarea acestui proiect ambițios, după ce prima etapă a Parcului Est a primit aviz favorabil din partea Comisiei Tehnice de Urbanism.

Planul Urbanistic Zonal pentru Faza I, care acoperă aproape 38 de hectare, a fost analizat și aprobat în ședința din 15 aprilie. Această zonă include zona umedă naturală de pe valea Becaș, Lacul 3 și spațiile destinate viitoarei grădini urbane.

Proiectul Parcului Est este împărțit în două faze:

  • Faza I: 37,9 hectare, cu amenajarea zonei umede, a văii Becaș, Lacului 3 și a grădinii urbane.
  • Faza II: 16 hectare, extinderea lucrărilor spre restul zonei.

Primarul Emil Boc a anunțat că exproprierile sunt aproape finalizate, iar lucrările vor demara imediat ce vor fi obținute toate avizele și autorizațiile necesare.

Viitorul parc va fi un spațiu multifuncțional, oferind clujenilor:

  • Alei pietonale și pasarele
  • Piste pentru biciclete și alergare
  • Zone de relaxare
  • Săli de evenimente
  • Terenuri de sport (tenis, fotbal, baschet)
  • Grădini urbane
  • Pavilioane multifuncționale

În plus, proiectul prevede reabilitarea sistemului hidrotehnic, plantarea a peste 5.200 de arbori, conservarea vegetației existente și prioritizarea pietonilor prin limitarea traficului auto. Vor fi reconfigurate și zone importante din Gheorgheni, Între Lacuri și Calea Someșeni, pentru a facilita accesul la noul parc.

Valoarea estimată a întregului proiect este de peste 670 de milioane de lei, cu o perioadă de execuție de patru ani, în două faze. Primăria a atras deja 10 milioane de euro din fonduri europene, iar restul va fi finanțat din fonduri proprii și credite.

Parcul Est va include Lacul 3, fosta pepinieră RADP și o zonă umedă extinsă, transformată într-un ecosistem urban integrat.

Primarul Boc a descris proiectul ca fiind “cel mai important proiect verde din istoria Clujului, atât ca dimensiune, cât și ca importanță.”

Conceptul parcului este rezultatul unui concurs internațional de soluții, organizat de Primăria Cluj-Napoca și Ordinul Arhitecților din România. Biroul Metapolis Architects, împreună cu peisagiștii coordonați de Ana Horhat și specialiștii de la Atelier Mass, au câștigat concursul.

Facebook Comments Box
Continue Reading

Cele mai citite