Connect with us

Prin Oras

Din vremea când Eliade era Poponeț

Alex Campian

Published

on

Din vremea când Eliade era Poponeț

de Marius HUC, producător de televiziune, unul dintre cei mai speciali jurnaliști din RomâniaCitesc în această perioadă o carte nemaipomenită.De fiecare dată când am fost întrebat în ce epocă mi-ar fi plăcut să trăiesc, am spus că în perioada interbelică.De ani de zile, vânez jurnale și memorii din acea perioadă. Și după fiecare astfel de carte citită, îmi doresc să existe la un moment dat o mașină a timpului cu care să dau o raită în interbelic. Măcar insectă trăitoare o zi să fiu, să mă așez pe o catedră din Universitatea București și să ascult un curs al lui Nae Ionescu, să îmi dau seama de ce îl divinizau studenții, pentru ce magnetism aparte îi subjuga cu totul. Sau să mă așez pe o perdea dintr-o crâșmă unde stau de vorbă, la aceeași masă, Eliade, Cioran, Noica, Țuțea, Eugen Ionescu, Mihail Sebastian și Mircea Vulcănescu. Că deși pare greu de închipuit, oamenii ăștia chiar se întâlneau și discutau de-ale vremii și, mai ales, de-ale vremurilor.Citesc de câteva zile „Jurnalul unei fete greu de mulțumit”, scris între finalul anilor ’30 și  începutul anilor ’40 ai secolului trecut, de către Jeni Acterian. Știu că numele nu vă spune nimic și nu mi-ar fi spus nici mie dacă în liceu, înainte de 1989, dirigintele nu ne-ar fi spus despre marile personalități care au învățat la Spiru Haret.Știam despre cei doi frați Arșavir și Haig Acterian. La începutul anilor ’90 chiar am citit Jurnalul unui pseudo-filozof al lui Arșavir Acterian. Arșavir Acterian a murit în 1997 și îmi pare rău că nu m-am întâlnit cu Dânsul. Aș fi mers într-o zi de primăvară să îl scot la o plimbare la bulevard sau în zona Mântuleasa, poate aș fi mers la liceu, la Spiru Haret.Nu am crezut vreo secundă că mai trăiește în anii 90, colegii săi scriitori erau atunci prea ocupați cu lupta politică, cu războiul pentru șefia Uniunii Scriitorilor… Cum să îl invite undeva public și să spună lumii ,,Uite-l! Trăiește! Iubește-l!’’ Despre Arșavir și Haig Acterian aflasem însă și din Romanul adolescentului miop al lui Mircea Eliade.Despre Haig știam că a fost director al Teatrului Național în perioada guvernării legionare. Evident, a fost trimis în inchisoare după ce Antonescu i-a eliminat pe legionari de la putere. Soția lui Haig, uimitoarea actriță din acele timpuri, Marietta Sadova, l-a implorat pe Regele Mihai să îi elibereze soțul din închisoare. Majestatea Sa, în mărinimia Lui, l-a eliberat pe Haig, dar mareșalul Antonescu, cel care nu uita și nu ierta, l-a trimis în prima linie a frontului.Mânuitorul de cuvinte, iubitorul de scenă și creatorul de frumos Haig Acterian nu știa însă să mânuiască și armele, astfel că a murit pe front, în 1943, la Kuban, în Uniunea Sovietică. O viață de film. De fapt, o viață de teatru. Și un personaj ilustru, uitat însă de lume.Spre rușinea mea, nu știam despre existenta unui jurnal scris de Jeni Acterian. Citesc cu uimire și port în nări de câteva zile mirosul interbelicului, îmi mângâie auzul sunetele filmelor care rulau pe Bulevardul Elisabeta, glasul marilor actori care jucau în piesele dramaturgilor români, foșnetul paginilor de cărți citite în grabă la Fundație de către studenți, ,,ascult’’ cu încântare frânturi din cursurile lui Nae Ionescu, PP Negulescu sau Tudor Vianu, ,,particip’’ la întâlnirile soților Nottara cu Elvira Godeanu și Marietta Sadova iar apoi mă ,,plimb’’ pe faleza de la Balcic – pământ românesc atunci, și ascult bârfele despre Radu Beligan – ,,dragă, e urât și mai are și defectul ăla de vorbire, dar cu atât mai mult, se vede că va fi un mare actor.’’Nu v-aș fi povestit toate acestea, ca să fac pe deșteptul sau pe marele cititor. Sau să vă închipuiți despre mine că între două manele ale lui Tzancă Uraganu (da, știu cine e domnul și pe ce loc e in trending pe youtube) mă uit pe vreun site cu citate celebre și învăț două pe zi, cu care să mă laud mâine în timp ce îmi dau ochii peste cap alunecînd pe lentile.Ci pentru asta…La un moment dat, tânăra studentă la Filosofie Jeni Acterian, excedată de volumul de cărți pe care trebuie să le citească pentru un examen, își amintește cu oroare despre ultimele seri, în care s-a întâlnit cu Eliade, cu spiritualul și galantul Eugen Ionescu, cu veselul și limbutul Petre Țuțea, a fost la concertul lui Enescu și a aruncat priviri vinovate spre loja opusă, unde stăteau Nae Ionescu și o nouă cucerire. Mai mult, a bârfit urât despre Maruca, soția lui Enescu, cea care avusese o legătură de ani de zile cu Profesorul.,,GATA! AJUNGE CU TOATE MONDENITĂȚILE ASTEA!’’, scrie cu furie Jeni Acterian. La citirea acestui pasaj, am lăsat puțin cartea jos, mi-am ridicat ochelarii pe chelie și mi-am frecat ochii.Băi frate, eu știu că monden e altceva! E cu Poponeț, e cu Botezatu, e cu Bianca Drăgușanu, e cu Daniela Crudu… E cu sex, e cu droguri, cu alea alea în nește treburi, cu parnos, cu mangleală, cu coolăreală, cu Hugo, cu șampanie la roabă…Adică ceea ce mie mi se părea o minune a lui Dumnezeu, să fiu insectă într-o crâșmă unde vorbesc de-ale lor Eliade, Cioran, Noica, Țuțea, Eugen Ionescu, Mihail Sebastian și Mircea Vulcănescu, era o biată mondenitate?S-a dus un mit pentru mine! Nu mai vreau să trăiesc în interbelic!Am să încerc să mă reorientez, să trăiesc peste 100 de ani, să văd dacă un jurnalist de atunci va fi la fel de dezamăgit ca mine când va citi Jurnalul unei fete și mai greu de mulțumit, de fapt, o nesătulă, de Daniela Crudu.Hm, spuneți și voi… Interbelicul! Ce harneală!

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Prin Oras

Incident pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” Cluj‑Napoca cu un pasager al cursei Wizz Air în drum spre Roma

Stefan Petre

Published

on

În această seară, pe Aeroportul Internațional „Avram Iancu” din Cluj-Napoca, pe avionul Wizz Air cu destinatia cu destinația Roma, un pasager a suferit o stare bruscă de rău, cel mai probabil din cauza tensiunii foarte ridicate. Evenimentul a generat intervenția imediată a serviciilor medicale.

📍 Ce s-a întâmplat
Potrivit martorilor, la câteva minute după începerea procedurilor de îmbarcare, un bărbat aflat în zona de așteptare s-a dezechilibrat și a început să se simtă foarte rău — colegii şi personalul de la poarta de îmbarcare au anunțat alarma.

Echipajul de intervenţie – ambulanţă şi personal medical – a ajuns rapid la faţa locului şi a preluat pasagerul.

În timp ce intervenţia avea loc, îmbarcarea către Roma a fost temporar suspendată pentru a permite accesul liniștit al echipajului medical.

Apoi, pasagerul a fost transportat la un spital din Cluj-Napoca pentru investigaţii suplimentare.

🔍 Implicaţii şi reacţii
Deşi nu este confirmat oficial, se pare că starea de rău ar fi legată de o criză de tensiune arterială, cel mai probabil agravată de emoţie, efort sau stres.

Personalul aeroportuar şi compania aeriană au gestionat rapid situaţia, evitând o escaladare — pasagerii rămaşi au fost informaţi şi îmbarcarea s-a reluat în scurt timp.

Pentru ceilalţi pasageri spre Roma, se recomandă o verificare a stării de sănătate personale înainte de urcarea la bord, mai ales dacă există afecţiuni preexistente (hipertensiune, cardiace).

🧭 Ce urmează
Din motive de confidenţialitate, detaliile privind starea pacientului nu au fost făcute publice.

Dacă starea lui va cere anularea sau reprogramarea zborului, compania Wizz Air va comunica în mod oficial.

 

Pasagerilor li se recomandă să verifice statusul zborului online sau la ghişeul companiei înainte de a se prezenta la poartă

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Din ecoul oțelului spre respirația verde a viitorului – RIVUS la Bienala de Arhitectură din Transilvania 2025

Stefania Heinz

Published

on

RIVUS, simbolul transformării urbane: de la trecutul industrial la un viitor sustenabil – prezent la Bienala de Arhitectură Transilvania 2025

În cadrul Bienalei de Arhitectură Transilvania (BATRA) 2025, proiectul RIVUS aduce în atenția publicului o instalație artistică ce vorbește despre transformare, memorie și renaștere urbană. Lucrarea, intitulată „Ecourile transformării: de la trecutul industrial la viitorul sustenabil”, poate fi vizitată până duminică, 26 octombrie, pe strada Iuliu Maniu nr. 2, în fața Centrului de Tineret din Cluj-Napoca.

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

📷 Vlad Cupşa ◘ http://komiti.media/

O poveste despre evoluție și identitate urbană

Instalația este o galerie vizuală ce marchează trecerea simbolică de la istoria industrială a uzinei Carbochim către noua etapă de dezvoltare – RIVUS, cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România.

În prima etapă a acestui proces, compania IULIUS a relocat fabrica Carbochim într-o zonă potrivită activităților industriale și a investit 7 milioane de euro pentru modernizare și eficientizare, fără a întrerupe producția.

Construită pe baza unui element autentic recuperat din vechea fabrică, instalația combină metalul și textilele într-o spirală narativă, care ilustrează transformarea sitului industrial: de la înființarea Carbochim în 1949, până la reconversia actuală într-un spațiu urban mixt, deschis comunității.

Un omagiu adus istoriei industriale a Clujului

Lucrarea amplasată în fața Centrului de Tineret este o invitație la reflecție asupra modului în care orașele pot evolua fără a-și pierde identitatea. Fabrica Carbochim a trecut prin multiple etape și provocări, devenind un exemplu de adaptare și bune practici industriale.

Publicul poate descoperi instalația pe tot parcursul Bienalei, între 20 și 26 octombrie 2025, și poate afla mai multe despre viziunea RIVUS – transformarea unei foste zone industriale într-un spațiu viu, integrat și sustenabil.

RIVUS: reconversie cu respect pentru trecut și privirea spre viitor

Proiectul RIVUS pune accent pe păstrarea identității locului, integrând în noul ansamblu două clădiri cu valoare arhitecturală:

  • fosta hală a cuptoarelor, viitoarea Hală cu arcade,

  • și clădirea administrativă din cărămidă roșie.

Astfel, memoria industrială a zonei este readusă în circuitul urban contemporan, printr-o abordare care combină patrimoniul cu inovația.

RIVUS în cifre: un proiect unic în România

  • Două clădiri industriale reconvertite în spații culturale, de office și servicii;

  • Peste 5,2 hectare de spații verzi și un nou parc urban;

  • Grădină japoneză pe acoperiș;

  • Centru de arte – o premieră într-un proiect imobiliar românesc;

  • Zone de distracție și experiențe în premieră regională;

  • Cinematografe cu cele mai noi tehnologii, pentru prima dată în Transilvania;

  • Spații de birouri premium;

  • 142.000 mp de spații comerciale, ce integrează retailul, serviciile publice și zonele de relaxare;

  • Peste 400 de magazine, inclusiv premiere naționale;

  • Peste 30 de restaurante și cafenele cu vedere spre râul Someș.

Dezvoltat pe cele 14 hectare ale fostei platforme Carbochim, proiectul RIVUS redă orașului un spațiu ce era utilizat doar în proporție de 30%, transformându-l într-un pol urban vibrant.

Descoperă mai multe despre cel mai amplu proiect de reconversie urbană din România pe www.rivus.ro și pe rețelele sociale Instagram și Facebook.


Bienala de Arhitectură Transilvania 2025: despre etică, estetică și comunitate

Cluj-Napoca găzduiește între 17–26 octombrie 2025 una dintre cele mai importante manifestări dedicate arhitecturii din România – Bienala de Arhitectură Transilvania (BATRA), organizată de Ordinul Arhitecților din România – Filiala Transilvania.

Ediția din acest an are ca temă „est.etic”, o reflecție asupra modului în care etica și estetica se împletesc în arhitectura contemporană, formând comunități sustenabile, responsabile și incluzive.

Detalii complete pe www.batra.ro și www.oartransilvania.ro.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Prin Oras

Anunțul care a stârnit controverse în Cluj: o casă dărăpănată din Grigorescu oferită spre locuire gratuită

Stefania Heinz

Published

on

Un anunț postat recent pe rețelele de socializare a reușit să stârnească un val de reacții și discuții aprinse în rândul clujenilor. Mesajul suna aparent simplu, dar a generat atât curiozitate, cât și controverse:

„Ofer găzduire gratuită pentru 6 luni într-o casă bătrânească din cartierul Grigorescu, Cluj-Napoca. Există apă, curent, centrală pe gaz, se plătesc doar cheltuielile și se face curățenie în curte. Detalii în privat.”

Deși intenția pare una binevoitoare, oferind unei persoane sau unei familii o soluție temporară de locuire, clujenii s-au împărțit rapid în două tabere. Unii au lăudat gestul, considerându-l o dovadă rară de generozitate într-un oraș unde chiriile au devenit aproape inaccesibile. Alții, însă, au criticat oferta, susținând că locuința este „dărăpănată” și că anunțul ascunde o formă subtilă de exploatare sau „muncă mascată” sub pretextul găzduirii gratuite.

Cartierul Grigorescu, unul dintre cele mai căutate din Cluj-Napoca, este cunoscut pentru liniștea și proximitatea față de Someș, dar și pentru prețurile ridicate ale proprietăților. Tocmai de aceea, ideea unei case oferite gratuit — chiar și una veche — a atras atenția rapid.

Fotografiile (acolo unde au fost distribuite) ar arăta o casă modestă, cu urme vizibile ale trecerii timpului, dar locuibilă. Mulți internauți au spus că ar fi dispuși să accepte o astfel de ofertă, mai ales în contextul economic actual.

În timp ce unii cer autorităților să verifice condițiile în care se face oferta, alții speră ca astfel de inițiative să se înmulțească, oferind o șansă celor aflați în dificultate.

Indiferent de intenția reală a celui care a postat anunțul, acesta a reușit să pună pe masă o discuție importantă pentru comunitate: cât de greu este, de fapt, să găsești un acoperiș deasupra capului în Cluj-Napoca în 2025?

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom