În timp ce Primăria Cluj-Napoca ne promite că vom circula peste un deceniu cu metroul, pentru repararea unui banal capac de canal se pare că e nevoie de un timp infinit mai lung, chiar de o eternitate. Ziar de Cluj a semnalat în 18 august 2021 că, pe strada Oașului, în dreptul stației de tramvai, capacul de canal este tăiat cu flexul. În gaura decupată, călătorii își puteau prinde picioarele, iar șoferii își puteau avaria mașinile.
Explicația pentru inedita „lucrare” a venit o lună mai târziu. Primăria nu s-a sesizat și nu a înlocuit capacul – pericol public, dar o sursă a Ziar de Cluj ne-a explicat că găuritele capace nu aparțin Companiei de Apă Someș, ci Primăriei Cluj-Napoca. Mai precis, ele ar fi încă în garanția dată de firmele care au lucrat pentru Primărie la reabilitarea tramei stradale, deci municipalitatea este cea care trebuie să oblige respectivele firme să schimbe capacele. Trama stradală de lângă linia de tramvai a fost reabilitată în anul 2011, în cadrul unui proiect cu finanțare europeană. Doar după ce capacele ies din garanție, Primăria are obligația de a le preda către administrarea Companiei de Apă, care acum nu poate interveni. Capacul decupat din stația de tramvai de pe strada Oașului, din dreptul Ansamblului Rezidențial Iris (cel din fotografia de mai sus), nu era singurul, mai era unul decupat la fel și în Piața Karl Liebknecht și, conform surselor Ziar de Cluj, mai erau și altele pe Bulevardul Muncii. Gaurile din capace erau, cel mai probabil, rezultatul unei lucrări defectuoase – cum apa băltește pe stradă la ploile abundente, găurile au fost considerate, probabil, drept o soluție pentru scurgerea apelor pluviale. Nimeni nu s-a gândit, în Clujul ”smart”, că oamenii își pot prinde picioarele în aceste găuri, când urcă în tramvaie, că găurile pot deveni o capcană și pentru autoturisme. În 21 octombrie 2021, participant la obișnuita emisiune radiofonică de joi, viceprimarul municipiului ”smart”, Dan Tarcea, a fost sesizat privind necesitatea înlocuirii capacelor de canal, acolo unde ele sunt distruse.Primăria a fost sesizată de cetățeni, încă din primăvara anului trecut, prin aplicația My Cluj, însă nimic nu s-a rezolvat – capacele stradale sunt un pericol public în continuare, atât pentru mașini, cât și pentru pietoni.„Să știți că, legat de acest subiect, monitorizăm străzile pe care apar astfel de situații. Din păcate, odată cu lăsarea frigului, situațiile acestea vor fi tot mai dese și le comunicăm Companiei de Apă să le schimbe sau, acolo unde străzile sunt în garanție, să fie schimbate pe cheltuiala celui care a făcut strada.Încă mai sunt canale vechi, făcute acum 5 ani, acum 7 ani, acum 10 ani, care nu sunt telescopice și acolo se deteriorează mai repede. Sunt și foarte multe spargeri, dar lucrăm la acest aspect, le monitorizăm și le modificăm.Eu îi încurajez pe clujeni să ne trimită astfel de situații, pentru că discutăm de mii și intervenim la ele, le cunoaștem, intervenim la ele după un program clar stabilit și în fiecare zi se intervine”, a declarat Dan Tarcea în 21 octombrie.Au mai trecut de atunci 3 luni, aproape o jumătate de an de când Ziar de Cluj a sesizat banalul capac de canal găurit din dreptul stației de tramvai de pe strada Oașului. O minune s-a întâmplat în aceste zile și, în sfârșit, autoritățile l-au marcat, pentru a se putea feri măcar mașinile și pietonii de pericol:
Dacă pentru repararea unui capac de canal e nevoie de peste o jumătate de an, se ridică fireasca întrebare: cât timp e necesar, în Cluj, pentru construirea unui întregi magistrale de metrou?
Source link