Duminică dimineața, pentru câteva ore, la Cluj-Napoca a nins abundent, fapt care nu trebuia să ia prin surprindere pe nimeni, în epoca modernă, în care oricine are o aplicație meteo pe telefon. „Surprinderea” nu este deloc o scuză pentru firmele de salubritate care se ocupă de deszăpezire în Cluj-Napoca, în anul 2020, când prognozele meteorologice există și le sunt puse la dispoziție.În 5 decembrie, Clujul a fost rapid acoperit de zăpadă, în jurul orei 5, după doar o oră de ninsoare, carosabilul devenind alb, desenat gri doar de urmele mașinilor.În zonele mai circulate, cum e Calea Turzii, sau pe străzile din centrul orașului, „deszăpezirea” s-a făcut efectiv de către mașinile personale ale clujenilor – prima deschidea calea, iar celelalte i-o luau pe urme. În cartiere, carosabilul era ca pe câmp, de un alb imaculat.Pe modernizata Calea Turzii, o importantă poartă de intrare în municipiu, se circula cu greu după nici o oră de ninsoare:
Video of Calea Turzii 5 decembrie
Nici la coborâre situația nu era mai „gri”, albul invitând la accidente:
Video of Calea Turzii, inzapezita, 5 decembrie
Și Piața Cipariu era sub zăpadă:
Video of Piața Cipariu sub zăpadă
La fel, Piața Mihai Viteazul:
Video of Piața Mihai Viteazul nedeszăpezită
Iar în Iris, potopul:
Video of Străzile Traian și Oasului
Video of strada Oașului, la alb
Primarul știe, dar degeabaÎn 28 noiembrie 2019, Ziar de Cluj semnala faptul că Emil Boc a început, în ultima perioadă, să vadă că cele două firme de salubrizare, care se ocupă de gunoaie și de deszăpezire de ani de zile în Cluj-Napoca, nu își fac treaba așa cum ar trebui. Desigur că situația nu este nouă, însă acum se pare că s-a trezit și primarul. „Trezirea” însă este inutilă, nu încălzește și nu deszăpezește pe nimeni.„Suntem pregătiți, dar nu sunt mulțumit. Chiar dimineață am avut o ședință operativă pe această temă și pot să vă spun că avem 38 de utilaje gata pregătite de intervenție. Sunt 1850 de tone de sare, 50 de tone de clorură de calciu în depozite. Dar nu sunt mulțumit pentru că, potrivit contractului, Rosal trebuia să aibă 700 de tone de sare și are 250. Ei motivează că sunt cozi acuma la încărcare la salină. Dacă aveai obligația ca azi să ai tonele de sare, trebuia să le ai. Nu mă interesează scuze. Trebuia să înceapă din 15 octombrie, nu să aștepte până pe ultima sută de metri. Mă enervează mentalitatea aceasta, merge și așa. Nu mai merge și așa, merge numai pe lege. Tu aveai obligația din 15 octombrie până în 15 noiembrie să îți asiguri 700 de tone de sare. Ceilalți de la Brantner au 1700 de tone de sare, au mai mult decât trebuie. Pe partea de clorură de calciu, cei de la Rosal au 10 tone de clorură de calciu, față de 100 cât trebuiau să aibă, iar Brantner are 40 de tone față de 100”, a declarat Emil Boc, în 28 noiembrie.A trecut o lună și jumătate de atunci, firmele de salubritate au avut suficient timp să se pregătească de deszăpezire, dar prima zăpadă i-a prins totuși pe nepregătite. Dacă în Centru și pe Calea Turzii, în pantă, nu s-a deszăpezit deloc, înseamnă că nu s-a deszăpezit deloc. Cartierele au fost total abandonate de serviciile publice care ar trebui să le asigure clujenilor plătitori de taxe siguranța în trafic și posibilitatea de deplasare.În față la Iulius Mall, călătorii împingeau ieri autobuzul modern, mov, probabil electric și smart, blocat prostește în nămeți, după cum a semnalat un clujean pe o pagină de Facebook:Lipsa utilajelor din cartiere a fost remarcată și de alți clujeni:Pe hârtie, se face. Pe teren, doar „se preface”Conform site-ului oficial al municipalității, „comandamentul central de deszăpezire funcţionează în fiecare an în cadrul Primăriei în perioada 15 noiembrie – 15 martie, activitatea propriu-zisă de deszăpezire desfăşurându-se pe două sectoare în trei grade de urgenţă, iar cei doi operatori care prestează aceste servicii sunt S.C. ROSAL GRUP S.A. (sector I) și COMPANIA DE SALUBRITATE BRANTNER-VERES S.A. (sector II).În total, cele doua firme intervin pe un număr de 678 străzi.Prin activitatea de deszăpezire se asigură înlăturarea zăpezii căzute pe partea carosabilă a arterelor de circulație și combaterea poleiului pe toată perioada sezonului rece.În ce constă activitatea de deszăpezire:- înlăturarea zăpezii de pe partea carosabilă a străzilor cu mijloace mecanizate
– curățarea manuală a zăpezii din piețe și de pe trotuare
– combaterea poleiului prin răspândirea materialelor antiderapante cu mijloace mecanizate și manuale
– evacuarea zăpezii și a gheții rezultate în urma curățirii carosabilului și a trotuarelor
– spargerea lentilelor și podurilor de gheață aparute pe căile de acces.”Așadar, pe site-ul Primăriei nu este scris că „vara nu-i ca iarna”, ci că trebuie înlăturată iarna zăpada de pe carosabil și de pe trotuare, că trebuie combătut poleiul, de care clujenii se plâng degeaba de la începutul sezonului rece.Dacă Primăria și firmele de salubritate și-ar face responsabil treaba, ar câștiga lupta cu zăpada și cu poleiul, iar clujenii ar putea circula în siguranță pe străzile din municipiu. În prezent, însă, suntem și cu banii dați, și înfrânți de orice fulguială.
Source link