Connect with us

Actualitate

Analiză: Candidații Independenți în Politică – Realitate sau Iluzie?

Calin Roman

Published

on

Ioan Hosu

Sociologul Ioan Hosu, despre independenții din politică: “Nu există!” Profesorul Ioan Hosu, expert în sociologie și profesor la Facultatea de Științe Politice și Comunicare din cadrul UBB, aduce în discuție perspectiva sa asupra conceptului de independență în politică, un subiect tot mai controversat în contextul electoral actual. În cadrul unui interviu la podcastul „Contraste,” realizat de Florin Danciu, sociologul subliniază că un candidat politic nu poate fi cu adevărat „independent.” „Vedem afișe în Cluj: Sunt independent. (…) Nu există așa ceva! Politica se construiește împreună cu comunitățile. Nu se face singură. Putin face politică singur!

Profesorul Hosu face o paralelă între politicile democratice și autocratice, arătând că, în democrație, politica necesită colaborare și negociere cu diverși actori, fie că sunt membri ai partidului sau comunități pe care aceștia le reprezintă. „Independent de ce?” întreabă retoric sociologul, punând în lumină contradicția între un discurs independent și complexitatea alianțelor necesare în politică.

Impactul unui „independent” în Parlament: Profesorul Hosu subliniază, de asemenea, că un candidat independent are puține șanse să aducă schimbări semnificative în structurile de putere actuale, în special în contextul legislativ. Un exemplu concret este Sabin Sărmaș, fost deputat PNL, care a ales să candideze recent ca independent pentru o funcție de deputat, mizând pe un discurs de independență față de partidele tradiționale. Articolul editorial continuă analiza critică a acestei candidaturi, subliniind că un deputat independent, având doar un vot din 332, nu poate influența semnificativ deciziile legislative.

Sociologul Hosu sugerează că acești independenți, de fapt, sunt în mod frecvent actori folosiți în mod tactic pentru a aduce un aer de noutate și neafiliere, dar care pot rămâne dependenți de diverse mecanisme de influență. În același timp, articolul arată că politica se desfășoară prin intermediul unor structuri bine definite, iar actorii din umbră sunt mereu prezenți.

Privilegii și riscuri: Sărmaș, precum alți independenți din România, atrag electoratul printr-un discurs orientat spre binele comunității, evitând afilierea la partide. Însă, odată ajuns în funcție, el devine unul dintre cei mai dezavantajați actori din Parlament: fără șanse de a coordona vreo comisie parlamentară, cu rare ocazii de a lua cuvântul în plen și, mai ales, cu o voce limitată în procesul decizional.

În schimb, avantajele financiare și de imagine pot fi mari. Potrivit legii, un deputat primește lunar beneficii precum salariu, sumă forfetară pentru cabinet, diurne și chiar pensii speciale – toate acestea motivând potențialul interes al unor candidați de a pretinde independența doar ca strategie.

Ce poate realiza cu adevărat un candidat independent? Într-o lume politică în care alianțele și afilierile contează, candidatul independent riscă să fie un simplu pion cu influență limitată. Așa cum profesorul Hosu concluzionează, „candidat independent nu există,” dar rolul acestor candidați poate atrage atenția asupra disfuncționalităților sistemului, oferind o perspectivă temporară, dacă nu pur și simplu strategică.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Actualitate

Grampet lansează Leon – primul automotor construit în România după 80 de ani

Alex Campian

Published

on

Un moment istoric pentru industria feroviară românească: Grampet Group, cel mai mare operator feroviar și logistic din Europa Centrală și de Sud-Est, a lansat Leon, primul automotor construit integral în România, după o pauză de peste 80 de ani.

Evenimentul oficial de prezentare a avut loc în Salonul Regal din Gara de Nord București, în prezența președintelui companiei, Gruia Stoica, și a specialiștilor implicați în dezvoltarea acestui proiect ambițios.


🔧 Un prototip 100% românesc, cu o investiție de 10 milioane de euro

Leon este rezultatul colaborării a peste 180 de specialiști români și a fost realizat de Electroputere VFU Pașcani, parte a Grupului Grampet. Construcția prototipului a necesitat o investiție de aproximativ 10 milioane de euro și a fost atestat CE, ceea ce înseamnă că respectă toate standardele europene pentru a putea circula pe rețelele feroviare din Uniunea Europeană.

Fabrica de la Pașcani are în prezent o capacitate de producție de două trenuri Leon pe lună, ceea ce înseamnă un potențial de 24 de trenuri pe an.


📈 Interes din partea operatorilor privați

Gruia Stoica, președintele Grampet Group, a declarat că deja există interes din partea mai multor operatori privați pentru achiziția trenului Leon:

„Avem câteva oferte de achiziție din partea unor parteneri, dar urmează să negociem. Leon este un nou început pentru industria feroviară românească.”


🇷🇴 Primul automotor 100% românesc

Spre deosebire de alte fabrici care construiesc parțial componente precum vagoane sau locomotive, Leon este primul tren complet realizat în România, de la design și inginerie, până la producția efectivă.

Acesta este un automotor modern, eficient energetic, cu design modular și tehnologii de ultimă generație, pregătit pentru rute regionale și naționale în regim de viteză medie.

Info si Imagini: Ziarul Financiar

Video Youtube:

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Când se redeschide Ștrandul Clujana din Cluj-Napoca – Tarifele rămân aceleași ca în 2024

Alex Campian

Published

on

Clujenii vor putea din nou să se bucure de una dintre cele mai populare zone de agrement acvatic din oraș. Ștrandul Clujana își redeschide porțile în weekendul 13–15 iunie 2025, marcând începutul sezonului estival. Într-un oraș cu opțiuni limitate pentru relaxare la piscină, ștrandul rămâne o alegere de top pentru familii, tineri și copii.

Piscine pentru toate vârstele

  • Bazinul pentru adulți are o adâncime de 1,56 m și o temperatură constantă de 26°C, fiind ideal pentru înot și relaxare.

  • Piscina pentru copii (20×10 m, adâncime 40 cm) include trei tobogane de apă și este amplasată în apropierea a două locuri de joacă.

  • Bazinul pentru bebeluși (10×3 m, adâncime 15 cm) este dotat cu o ciupercuță cu apă și spațiu de joacă, perfect pentru cei mai mici vizitatori.

Facilități de recreere și alimentație

Zona verde din incintă oferă:

  • Gazon pentru relaxare

  • Loc de joacă cu nisip, tobogane, hinta și un mini-parc destinat copiilor

Pe partea de alimentație, clujenii au la dispoziție:

  • Grill Bar în aer liber

  • Pizzerie și bar interior, pentru gustări și băuturi răcoritoare

Program și tarifare

Ștrandul Clujana va funcționa zilnic, în intervalul 08:00–20:00, de luni până duminică.

Prețul biletului de intrare include:

  • Acces auto și parcare

  • Șezlong

  • Umbrelă

  • Acces complet la toate piscinele

Preturi :

Copii 0-2 ani
Gratuit
luni-duminică

Copii 2-14 ani
50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Adulți
60RON
luni-vineri
50 RON după ora 17:00

Adulți
70RON
sâmbătă, duminică și sărbători legale
50 RON după ora 17:00

Peste 65 ani

50RON
luni-duminică
40 RON după ora 17:00

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Actualitate

Atenție, șoferi! Parcarea din Piața Mihai Viteazul complet închisă

Alex Campian

Published

on

Reabilitare parcare Piața Mihai Viteazul Cluj-Napoca | Închidere temporară iunie–iulie 2025

Primăria municipiului Cluj-Napoca a anunțat că parcarea la sol din Piața Mihai Viteazul va intra într-un amplu proces de reabilitare. În cadrul lucrărilor va fi instalat un sistem modern de control al accesului, plată și monitorizare video.

Lucrările vor începe pe data de 3 iunie 2025 și vor dura până pe 14 iulie 2025, perioadă în care parcarea va fi complet închisă.

„Parcarea din Piața Mihai Viteazul va intra într-un proces de reabilitare. Vor fi implementate soluții moderne pentru acces, plată și supraveghere video. Pentru finalizarea acestor lucrări, este necesară închiderea temporară a parcării între 03.06.2025 și 14.07.2025”, au transmis reprezentanții Primăriei Cluj-Napoca.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom