Connect with us

Eveniment

Asociația Pro Infrastructură: „Lipsa de capacitate a CFR îngroapă trenul metropolitan Cluj-Napoca”

Diana Petrescu

Published

on

Asociația Pro Infrastructură: „Lipsa de capacitate a CFR îngroapă trenul metropolitan Cluj-Napoca” 1

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură spun că lipsa de capacitate a CFR este de vină pentru lipsa de progres în cadrul proiectului trenului metropolitan din Cluj Napoca.„Lipsa de capacitate a CFR îngroapă trenul metropolitan Cluj-Napoca. CFR se plânge de lipsa de capacitate de transport pe sectorul Cluj-Apahida și cere un al treilea fir de circulație. Primarul ne spune că nu poate face un al treilea fir, că nu e loc pentru un bulevard. Domnule Boc, nu este nevoie de al treilea fir! Trebuie în schimb ca oficialii CFR să adopte un management de trafic eficient și o semnalizare modernă!Actualmente prin gara Cluj-Napoca trec aproximativ 40 de trenuri pe zi în fiecare direcție. În cele mai “aglomerate” ore, pleacă spre Apahida 4 trenuri de călători. Ne referim doar la călători fiindcă marfa este nesemnificativă: doar 9 din 162 intrări-ieșiri în/din gara Cluj în 13 ianuarie 2023. În plus, marfarele pot să circule și noaptea.CFR se plânge că 6-7 trenuri pe oră ar fi prea multe după adăugarea a încă 2-3 trenuri metropolitane pe direcția Cluj->Apahida! De fapt, vorbim de 5-6 trenuri pe oră în total deoarece unele garnituri Regio existente pot fi parte din sistemul metropolitan.
Știți câte trenuri se pot expedia pe oră, pe fiecare direcție, între două stații moderne, cu management de trafic digitalizat? Peste 20! Chiar și cu sistemul arhaic al CFR, cu semnalizare luminoasă în puncte fixe, în loc de semnalizare continuă în cabina mecanicului, se pot pune minim 10 trenuri pe oră pe direcție.În loc să ceară un fir suplimentar, care necesită exproprieri, avizări și demolări, CFR trebuie să-și aducă la zi (2023) managementul de trafic și semnalizarea, într-un dispecerat centralizat, în loc de impiegat de mișcare în toate stațiile. Nu vi se pare mai inteligent de investit în așa ceva, în era comunicării digitale, decât într-un fir sau două în plus printr-un oraș aglomerat?Cum s-a putut ca în Stockholm, de exemplu, să se opereze 24 de trenuri pe direcție în cea mai aglomerată oră, din care mai mult de jumătate au fost garnituri metropolitane, și 550 de trenuri pe zi? Vorbim de o “gâtuire” la două fire fix în centru, într-o arie urbană cu populație de 4 ori cât a zonei Cluj!
Abia după atingerea acestor valori extreme, față de care Clujul este foarte departe cu 80-90 de trenuri pe zi, linia a fost cvadruplată în 2017. La această oră, când nu știm ce succes va avea un tren metropolitan la Cluj, o investiție în al treilea fir, deși aparent “de perspectivă”, este un cost inutil care nu face altceva decât să zădărnicească proiectul.Culmea, Comisia Europeană se roagă de CFR să pună semnalizare digitală, ETCS, firește oferind și finanțare. Dar lipsa de interes a CFR în acest aspect, provenită și din reticența operatorilor de a-și dota locomotivele cu ETCS, a dus la returnarea de fonduri europene, 60 de milioane de euro, pentru neimplementarea semnalizării pe Curtici-Ghioroc și Simeria-Sighișoara. Este cel mai important caz (de care știm noi) de bani europeni luați înapoi pe infrastructura mare. CFR este în pericol de a da bani înapoi și pe Ghioroc-Simeria, care include și ETCS.
O altă problemă este planificarea “strategică”: stația Cluj-Napoca va primi curând ETCS prin reconstrucția Cluj-Oradea dar… nu și stația Apahida. Așadar tocmai secțiunea critică Cluj-Apahida a fost lăsată pe dinafară.Este adevărat și că există nepermis de multe treceri la nivel. Totuși, vor trece 4 trenuri în plus pe oră, în prima fază, și nu vor fi o problemă în zonele cu trafic rutier redus. În schimb, trecerea de la Str. Fabricii de Zahăr trebuie denivelată de urgență!În general, în loc să cerem maximul posibil (fire în plus, denivelări la toate trecerile etc.) ca apoi să realizăm că nu avem fonduri suficiente și nu se justifică proiectul, este mult mai bine ca trenul metropolitan să fie lăsat să crească organic: mai întâi peroane ușor accesibile și curate și garnituri moderne care să atragă călătorii. Și sperăm că între timp va crește și capacitatea CFR de a implementa managementul de trafic performant și semnalizarea digitală”, au transmis cei de la Asociația Pro Infrastructura.

Source link

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Educatie

România strălucește la competiția Bridgestone World Solar Challenge 2025: Vehiculul solar Hyperion ajunge în Adelaide!

Alex Campian

Published

on

Hyperion prezentat publicului în Victoria Square, Australia

România a fost din nou prezentă pe harta inovației și a mobilității verzi prin performanța echipei Solis UTCN de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, care a participat la prestigioasa competiție Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

🚘 Hyperion, cel mai avansat vehicul solar creat până acum de studenți, a străbătut deșertul australian pe un traseu de mii de kilometri, confruntându-se cu condiții meteorologice extreme și vânturi puternice. Perseverența și pregătirea echipei au dat roade: prototipul a trecut cu succes linia de finish în ultima zi a competiției.

După finalizarea cursei, Hyperion a fost prezentat publicului în Victoria Square, iar echipa Solis UTCN a defilat pe străzile din Adelaide, într-o ceremonie festivă care a adunat participanți din întreaga lume.

👏 Felicitări echipei Solis UTCN pentru performanța excepțională, care a demonstrat încă o dată că România se află în topul inovațiilor internaționale în domeniul energiei verzi și mobilității sustenabile.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

🚒 ZIUA POMPIERILOR – SÂMBĂTĂ, 13 SEPTEMBRIE, PARCUL CENTRAL CLUJ-NAPOCA

Alex Campian

Published

on

Ziua Pompierilor 2024 în Parcul Central Cluj-Napoca – autospeciale, ateliere pentru copii și Maratonul Resuscitării”

Dragi clujeni, vă așteptăm sâmbătă, între 10:00 – 18:00, să sărbătorim împreună Ziua Pompierilor din România! ❤️

📍 Ce v-am pregătit?
➡️ Ateliere interactive și jocuri pentru copii
➡️ Demonstrații cu tehnica de intervenție și autospecialele pompierilor
➡️ Standuri educative despre prevenirea situațiilor de urgență
➡️ Maratonul Resuscitării – învățăm împreună cum putem salva o viață!

👨‍👩‍👧‍👦 Eveniment pentru întreaga comunitate – vino cu familia și prietenii să descoperi lumea pompierilor!

🔥 Te așteptăm cu drag!

sursa: ISU Cluj

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Eveniment

Andra, Vlăduța Lupău și Horia Brenciu, împreună la o nuntă: o fotografie de colecție

Alex Campian

Published

on

Onorariile artiștilor români în 2025 – Andra, Horia Brenciu, Vlăduța Lupău

Momente de bucurie și prietenie între artiștii iubiți ai publicului! Andra, Horia Brenciu și Vlăduța Lupău au surprins fanii cu o imagine de neuitat, realizată la o nuntă unde cei trei au fost invitați.

Fotografia, postată de Vlăduța Lupău pe Facebook, a adunat rapid mii de aprecieri și comentarii. Artista a scris: „În seara asta… m-am întâlnit cu fecioarele, sărbătoriții ultimelor zile”, făcând aluzie la aniversările recente ale Andrei și lui Horia Brenciu.

Reacția fanilor

Fanii au fost încântați de întâlnirea celor trei și au transmis mesaje pline de admirație:

  • „Toți trei frumoși la chip și suflet!”

  • „Sănătate și numai bucurii, zâmbăreților! Sunteți minunați!”

Întâlnirea a devenit rapid virală, demonstrând dorința publicului de a-i vedea pe artiști dincolo de scenă, în ipostaze naturale și relaxate.


Cât cere Andra pentru un concert în 2025?

Onorariile artiștilor români rămân ridicate și în 2025. Potrivit impresarului Radu Baron, Andra, Delia, Smiley, Loredana Groza, Ștefan Bănică Jr. și Horia Brenciu percep pentru concertele mari sume de peste 15.000 de euro.

Aceste tarife includ costurile echipelor de până la 15 persoane: tehnicieni, dansatori și instrumentiști.

Pentru artiștii de muzică populară, sumele variază:

  • Vlăduța Lupău, Viorica și Ioniță de la Clejani – până la 10.000 € sau mai mult

  • Elena Merișoreanu, Gheorghe Turda, Sofia Vicoveanca – între 1.000 și 1.500 € pentru recitaluri de 45 de minute

Andra, Horia Brenciu și Vlăduța Lupău, fotografiați împreună la o nuntă din 2025

foto: Libertatea.ro

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom