Connect with us

Administratie

Pot fi perturbate operațiunile metroului din Cluj din cauza depozitelor de sare subterane! Impactul asupra costurilor este iminent

Anamaria Ioana

Published

on

Până în prezent, forajele efectuate în cadrul proiectului de metrou din Cluj dezvăluie prezența unui masiv de sare la extremitatea estică a magistralei, alături de depozite argiloase, ceea ce necesită implementarea unor soluții tehnice speciale.

Forajele realizate până în prezent în cadrul proiectului de metrou din Cluj au scos la iveală prezența unei mase de sare considerabile în partea estică a traseului, alături de prezența depozitelor argiloase, acest lucru cerând implementarea unor soluții tehnice specializate.

Sare depozitată pe traseul Mărăști – IRA – CUG

Extinderea zăcământului de sare este un fapt confirmat, iar datele obținute din foraje indică prezența sa extinsă de la stația Piața Mărăști în direcțiile estice și sudice ale traseului metroului, la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri. Această descoperire implică riscuri semnificative pentru stabilitatea geotehnică a infrastructurii metroului, necesitând implementarea unor soluții tehnice corespunzătoare pentru a contracara aceste riscuri, conform concluziilor unui studiu realizat de firma Geostud. Zona afectată se întinde de la Piața Mărăști până la Aurel Vlaicu, continuând apoi către IRA, Gheorgheni și Sopor într-o direcție, și către CUG în cealaltă direcție.

Într-o altă ordine de idei, în cartierul Mănăștur s-a descoperit că terenul este compus predominant din argile/argile nisipoase și nisipuri/nisipuri argiloase. Apropierea traseului metroului de cursul râului Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea implica interceptarea, în cadrul acestor depozite, a materialelor lemnoase aflate în diverse stadii de încarbonizare. Conform studiului, se impune demolarea a cel puțin 15 imobile existente în această zonă pentru a permite implementarea proiectului.

Firma Geostud a efectuat un total de 42 de foraje, cu scopul de a identifica tipurile de sol și de a determina cele mai adecvate soluții tehnice pentru construcția metroului.

Forajele repetate desfășurate la finalul anului 2023 și la începutul anului 2024 au relevat aceleași probleme persistente. Se constată prezența sării într-o extindere vastă, de la Mărăști până în Someșeni, pe latura adiacentă fostei zone industriale a Clujului, cuprinzând zonele de la Clujana la CUG și spre Sopor.

Istoria bogată a sării sub Cluj este bine cunoscută. De fapt, la Someșeni existau odinioară băi sărate deosebit de renumite în întreaga Europă, iar masivul de sare se întinde până la Apahida, și probabil chiar mai departe.

Metroul devine o realitate la Cluj | România | Radio România Actualitați

 

Lucrările în Zonele cu Depozite Mari de Sare: O Provocare Majoră pentru Construcții

Experții în domeniul construcțiilor atrag atenția asupra provocărilor și problemelor asociate lucrărilor efectuate pe depozite de sare în subsol, acestea fiind determinate de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Mai jos sunt enumerate câteva aspecte care pot constitui obstacole în realizarea construcțiilor pe astfel de terenuri:

  1. Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul de dizolvare sau deplasare în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului de deasupra.
  2. Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate conduce la formarea de goluri subterane, care la rândul lor pot duce la prăbușirea sau subminarea structurilor de la suprafață.
  3. Risc de prăbușire: Unele depozite de sare pot prezenta caracteristici de prăbușire sau fracturare, crescând astfel riscul de colaps al terenului de deasupra lor.
  4. Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe astfel de terenuri necesită o înțelegere detaliată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este esențială adoptarea unor soluții tehnice adecvate pentru gestionarea riscurilor asociate.
  5. Probleme legate de solubilitate: Intrarea apei în depozitul de sare poate duce la dizolvarea acestuia și la formarea unei soluții saline, ceea ce poate afecta structurile construite.

Metroul din Cluj-Napoca va trece în mâinile unui constructor până la  sfârşitul...

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy

Administratie

🐾 Primăria Cluj-Napoca permite accesul cu animale de companie în instituțiile publice

Alex Campian

Published

on

🐾 Cluj-Napoca: Acces permis pentru animalele de companie în instituțiile publice

Un pas important spre un oraș mai prietenos cu toate ființele! Primăria Cluj-Napoca a lansat în dezbatere publică un proiect de hotărâre care va permite accesul cu animale de companie, animale de terapie și câini utilitari în sediile administrației locale și în instituțiile publice subordonate.

📋 Ce prevede regulamentul?

Proiectul intitulat „Regulamentul de reglementare a accesului cu animale” stabilește condiții clare pentru prezența necuvântătoarelor în spațiile administrative:

🔹 Respectarea normelor de igienă și siguranță
🔹 Protejarea confortului celorlalți cetățeni
🔹 Promovarea bunăstării animalelor
🔹 Sprijinirea persoanelor cu dizabilități ce beneficiază de animale de terapie sau câini ghid

🗣️ Emil Boc: „Un oraș mai bun cu animalele este un oraș mai bun cu oamenii”

Primarul Clujului, Emil Boc, a subliniat că această măsură aliniază orașul la standardele europene și promovează incluziunea:

„Vă invit, dragi clujeni, să vă alăturați dezbaterii. Împreună putem construi un oraș în care fiecare membru al familiei, indiferent câte picioare are, să se simtă bine, acasă.”

📌 Participă la consultarea publică:

Proiectul integral poate fi consultat online, iar sugestiile pot fi trimise aici:
👉 https://primariaclujnapoca.ro/cetateni/dezbateri-publice/

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Cluj-Napoca introduce semaforizare inteligentă cu senzori și AI pentru fluidizarea traficului

Alex Campian

Published

on

Semaforizare inteligentă cu AI la Cluj pentru trafic fluid

Municipiul Cluj-Napoca face un pas important spre transformarea în „oraș inteligent”, prin implementarea unui sistem de semaforizare bazat pe Inteligență Artificială, parte din proiectul european ZERO-MOVE – Zero Emission Mobility Initiatives. Noul sistem va utiliza senzori, algoritmi avansați, tehnologie 5G și IoT, cu scopul de a monitoriza și optimiza traficul rutier în timp real.

Tehnologie de ultimă generație pentru mobilitate urbană sustenabilă

Cu un buget de aproape 300.000 de euro, finanțat integral din fonduri europene nerambursabile, Clujul va instala sisteme inteligente de semaforizare în intersecții cheie și la intrările în oraș. Acestea vor culege date despre fluxul de trafic, viteza și tipul vehiculelor, transmițându-le în timp real către o rețea care va regla automat semafoarele pentru a reduce ambuteiajele și timpul petrecut în trafic.

Introducerea sistemului „Green Wave” pentru reducerea emisiilor

Una dintre componentele inovatoare este sistemul „green wave”, ce permite sincronizarea semafoarelor astfel încât șoferii să întâmpine mai puține opriri în trafic. Această abordare va duce la o reducere semnificativă a emisiilor poluante, contribuind la un aer mai curat și la o mobilitate urbană eficientă.

Cooperare internațională pentru orașe verzi

Cluj-Napoca derulează acest proiect în parteneriat cu orașele Pécs (Ungaria) și Velenje (Slovenia), în cadrul unei inițiative coordonate de Pécs, cu un buget total de 1,5 milioane de euro. Obiectivul: dezvoltarea unor modele replicabile de transport urban durabil la nivel european.

În Cluj, proiectul este susținut de Centrul de Inovare și Imaginație Civică, care va desfășura campanii de conștientizare, ateliere și consultări publice privind mobilitatea verde – promovând mersul pe jos, ciclismul și transportul public.

Un model pentru viitorul mobilității în Europa

ZERO-MOVE își propune să creeze o Coaliție pentru Mobilitate Durabilă și un Policy Lab pentru testarea și reglementarea politicilor de transport urban, inclusiv pentru transportul de marfă. Modelul dezvoltat va putea fi adaptat în alte orașe europene care urmăresc reducerea emisiilor și creșterea eficienței traficului.

Proiectul are o durată de 18 luni și va transforma Clujul într-un exemplu de mobilitate urbană modernă, sustenabilă și digitalizată, aliniat cu obiectivele climatice ale Uniunii Europene.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Administratie

Restricții de circulație Cluj-Napoca în iunie 2025 | Sports Festival, TIFF, Cluj Pride

Alex Campian

Published

on

Cluj-Napoca, 12 iunie 2025 – În contextul desfășurării unor evenimente de amploare precum Sports Festival, TIFF.24 și Cluj Pride 2025, autoritățile locale anunță o serie de restricții temporare de circulație în mai multe zone centrale ale orașului. De asemenea, Piața volantă de lângă Cluj Arena va fi relocată temporar în weekend.


📍 Piața volantă se mută lângă Sala Sporturilor Horia Demian

Începând de sâmbătă, 14 iunie 2025, piața volantă din zona Cluj Arena va fi organizată pe platoul Sălii Sporturilor Horia Demian, între orele 7:00 și 16:00, pentru a permite buna desfășurare a Sports Festival. Această măsură este temporară și are ca scop fluidizarea traficului pietonal și rutier în jurul stadionului.


🚧 Restricții de circulație în Cluj-Napoca – calendar detaliat

🔹 Până pe 16 iunie, ora 5:00

  • Trafic rutier închis complet pe Aleea Stadion.

🔹 12 iunie, ora 16:00 – 15 iunie, ora 23:00

  • Închidere str. George Coșbuc: între str. Cardinal Iuliu Hossu și Splaiul Independenței (când situația o impune, cu excepția transportului public – CTP).

  • Restricții pe Splaiul Independenței: pe sensul dinspre Pod Garibaldi spre Pod Napoca.

🔹 13 iunie

  • Interval 19:00 – 19:30: închideri temporare pe str. George Coșbuc și Splaiul Independenței (sens Pod Garibaldi – Pod Napoca).

  • Interval 20:30 – 23:45: circulație oprită pe str. Napoca, Piața Unirii (laturile de sud și est), Bulevardul Eroilor.

🔹 14 iunie, între 15:15 – 16:15

  • Restricții parțiale și secvențiale pe traseul:

    • Piața Unirii (Est) → str. Regele Ferdinand → str. George Barițiu → str. Emil Isac → Calea Moților → str. Petru Maior → Piața Lucian Blaga → str. Napoca → retur Piața Unirii (Sud)

🔹 14 – 22 iunie, zilnic între 21:30 – 23:30

  • Închiderea traficului pe: str. Napoca, Piața Unirii (Sud și Est), Bulevardul Eroilor (când situația o impune).

🔹 15 iunie, între 8:00 – 11:00

  • Traseu afectat: Cluj Arena → Splaiul Independenței → str. George Coșbuc → Parcul Central → Pod Napoca → Bd. 1 Decembrie 1918 → str. Sigismund Toduță → str. Gavril Muzicescu → retur.

🔹 Până în 25 iunie

  • Banda a treia de pe latura de est a Pieței Unirii poate fi restricționată în funcție de necesitățile evenimentelor.


📢 Recomandări pentru cetățeni

Primăria Cluj-Napoca recomandă locuitorilor să evite, pe cât posibil, deplasările cu autovehicule personale în zonele menționate, să utilizeze transportul public și să consulte aplicațiile de trafic în timp real.


ℹ️ Context

Cluj-Napoca găzduiește în luna iunie o serie de evenimente majore, cu mii de participanți locali și internaționali: Sports Festival, cel mai mare festival de sport din România, Festivalul Internațional de Film Transilvania (TIFF.24), dar și Cluj Pride, eveniment dedicat comunității LGBTQ+. Acestea contribuie la dinamismul orașului, dar implică și o organizare atentă pentru a asigura siguranța și fluența traficului.

Facebook Comments Box
Tetarom

Tractari Auto Tudy
Continue Reading

Cele mai citite


Tetarom